AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
9.166

Hur viktigt är det med 7-sits på en X5?

Funderar på att köpa en X5-a igen, en del bilar har 7-sits och en del bara 5-sits. Behöver inte 7-sits men funderar på framtida värde. En del säger att det är viktigt med 7-sits för andrahandsvärdet, andra säger att 7-sits tar bort en del i bagagerummet, varför en del uppskattar 5-sits. Vad tror ni? Någon som har erfarenhet? Hade en X5-a 7-sits i höstas som gick rätt lätt att sälja. Har även kikat lite på Audi Q7. Nån som har tankar på vilken som har bäst andrahandsvärde i den här marknaden, X5 eller Q7?

/Anders
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Tror att det där med 7-sits är överskattat, visst att folk tänker och frågar efter det när de letar bil - men väldigt få använder det.

Jag har personligen bara utnyttjat den bakre sätesraden vid 2 tillfällen de senaste 7 åren - och dessa tillfällen varade i ca 15 min styck.

Dessutom så är det rejält trångt där bak.

Om jag skall försöka värdera det:

X5 - ingen värdeminskning alls med 5 sits, tror inte köparen av X5 är rätt målgrupp för 7-sits.

Q7 - standard med 7-sits.

När det gäller allmän värdeminskning så har jag sett att Q7an åkt på rejält med stryk det sista året (kring 30% i prisfall på mindre än 1 år).

X5an verkar hålla sig lite bättre.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Stora problemet för Q7 och värdet har väl vart att de var tvungna att uppdatera motorerna för att hänga med i konkurrensen. De nya släpper ut klart mindre = lägre skatt och dessutom är de mycket billigare i inköp. Minns att jag kollade på en Q7 i fjol och de reade ut en lagerbil med 50 000 i rabatt för den hade gamla motorn. Det blev bara 10 000 billigare än att beställa en ny och sedan var skatten nästan det dubbla på den gamla modellen. Så köper du inte en ny Q7 gäller det att se upp med vad det sitter för motor i den.
Enda fördelarna med 7-sits är för större barnfamiljer eller de som regelbundet skjutsar andras barn. Jag som tvillingförälder hade visserligen gärna haft en 7-sits framför 5-sits vissa gånger - men det hade långt ifrån varit en dealbreaker om resten av bilen hade haft en bra grundutrustning.

Håller nog med Andreas att de riktiga "7-sits-talibanerna" troligen håller sig till helt andra bilmodeller än X5 och Q7.

Jag gillar X5 framför Q7, tycker X5 fortfarande är otroligt snygg och hade valt en sådan framför Q7.

Du har inte funderat på en VW Touareg eller Cayenne? Den nya versionerna tycker jag är ganska maffiga och har fin kvalitetskänsla.
bl
36
blackadder
BMW X5 3.0d - 08
Audi RS4 Avant - 13
Jag valde en 7 sitsig X5:a före Q7 av de enkla anledningarna att motorn är bättre, skatten lägre och likaså bränsleförbrukningen men framför allt för att den är snyggare och inte upplevs som lika klumpig som Q7. 7-sits behöver jag då jag har tre småbarn och man åker ibland på att ta med någon/några kompisar hem och då räcker inte 5 sits till. De två sista platserna funkar bra för små barn upp till 10-12 år skulle jag gissa. Som vuxen vill du inte sitta där bak (fast det vill man inte i Q7 eller XC90 heller) Bagageutrymmet blir endast påverkat av att man får två små armstöd på sidorna i bakluckan på vardera sida. En stor fördel med 7-sits är dock att mellanradan är skjutbar och vinklingsbar. D v s du kan skjuta andra sätesraden framåt/bakåt för att göra lastutrymmet större eller mindre. Sen kan man även luta ryggstödet så man sitter riktigt skönt. Framför allt på långresor.

Lycka till med ditt bilköp
Tack för bra synpunkter, det är väl ungefär som jag själv tänker, ville bara ha den bekräftelsen. Det lutar nog åt X5 40d då jag först och främst gillar BMW bättre än Audi och sen just motorn samt att jag tycker att X5-an ännu är snyggare än Q7, även om en svart metallic Q7 med s-line sportpaket och svart optik och 21" fälgar ser rätt läcker ut. Tror dock att den kan bli lite trist att köra när man kommer från en 535dF11. Vi har dock bestämt i familjen att vi skall testa SUV igen :-) Audi lämnar dock rätt bra rabatter, är nu uppe i knappt 11% rabatt där på en ny 2013 att lev om några veckor. Byggs även Q7 i USA?

/Anders
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Bagaget i en X5 med 7 sits är klart mindre då du inte får något utrymme under golvet. Vi brukar stoppa ner 2 väskor och ett paket blöjor där. Nivåreglering i baken är standard på X5 med 7 sits.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag visste faktiskt inte att 7-sits var standard i Q7:orna, trodde det ingick i det sk Plus-paketet? Men hursomhelst är det en finess man förväntar sig i denna, medan jag också upplever att det inte är lika viktigt i en X5:a.

Jag har ju den gamla dieseln (-07), och skatten är mycket riktigt HÖG (9700 kr fn) - men jag tillhör å andra sidan de som gynnats av värdetappet på Q7, då jag fick min riktigt billigt :) Trots att bilen är rätt så törstig i stadstrafik, drog den under 0.8l/milen t/r Gbg-Sthlm i helgen, jag blev positivt överraskad! (> 2500 kg ändå, samt auto+quattro o full packning..)

Utseendemässigt anser jag det vara rätt lika, med skillnaden att Q7 är betydligt snyggare i nyllet samt har mera stylingpotential - men det är ju en smaksak! Den faceliftades runt -11, rätta mig om jag har fel? Och en sådan med S-Linepaket tilltalar mig väldigt mycket mer än en X5 som börjar se ålderstigen ut.

Lycka till med ditt inköp - min är till salu mycket förmånligt, men jag vet ju att du gillar ha nya bilar så den går nog bort hehe..
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Q7 hare inte 7 sits som standard. Enligt min erfarenhet är 7-sitsig Q7 betydligt mer eftertraktad än 5-sits. 7 med s-line, 7-sits, navi är lättsålda.

Kunderna på X5 kräver sällan 7-sits, men förekommer.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag valde själv mellan just Q7 och 7-sits X5 (även XC90 men den föll bort bara av att jag satte mig i den...) av i princip exakt samma anledningar som blackadder.
Då vi har 3st små barn (2-6 år) är det guld med de extra sätena därbak.

Jag gillar Q7, men S-line paketet är ett absolut måste enligt mig. Utan det tycker jag t o m att den är rent ful. Blir för mycket en stor limpa. Så klart min, i högsta grad personliga åsikt.
Båda 2 är väldigt fina bilar och jag vågar påstå att man blir väldigt nöjd vilken man än väljer.
Det lutar åt att det blir en X5 40d, det känns tryggast att stanna i BMW-familjen :-)

/Anders
Trevligt! Blir det en ny eller lättare begagnad?
lättare begagnad kan man nog säga. Det är inte läge idag att köpa en helt ny bil i den prisklassen tycker jag. Vi behöver en lite större bil nu när vi flyttat ut lite på "landet" utanför stan :-)

/Anders
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Med känsla

Säger bara x5 40d, det är ett kanon val har haft en 30d och en 4,8 m sport men en 40d det är numma.
Hade tänkt beställa en 50md men gillar inte m paketet på x5an. Och så väntar jag på den nya x5an.
Köpte en beg 40d går att få tag i till bra priser nu i förhållande till nypriset
Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.