|
|
|
|---|---|
|
Hej Bmw vänner. Jag ska som sagt byta stötdämpare och fjädrar på en e39 för första gången. På andra bilar har jag bytt förut men inte på just e39. Så har ni några tips för att det ska gå så enkelt som möjligt?' Eller några knep o knop? Bilen är en 540 sedan -97. | |
|
Finns en bra beskrivning under "mektips" hur man byter bak på e39. Det är egentligen inga konstigheter, men det är mycket jobb och tar lite tid. Bak behöver man inte ta ur innerskärmarna som vissa påstår, detta tar bara extra lång tid. Det jobbigaste fram är att få ur kulbultarna, men jag kan rekomender att plocka av bromsskölden så kommer man åt mycket lättare. Använde en tvåarmad avdragare från jula, funkade perfekt. |
|
|
Man behöver väl inte plocka av kulbultarna fram?? Gick väldigt bra att bara släppa fjäderbenet i uppkant och böja ner bärarmarna och vika ut benet utanför skärmen. Sedan lyfta ur det ur spindeln. Se bara till att lossa kablar mm så man inte bänder sönder något. (gjorde detta för bara några dagar sedan) Finns mektips någonstans på denna metod. /Mats J |
|
| Jag lossade styrlederna fram för att få ner allt så att topplagringen gick fritt under skärmkanten. Det var ganska precis. Har hört att folk har gjort det med styrlederna på plats, men se upp i så fall med brytningar på de inre styrlederna. Kulbultarna/spindellederna behöver inte demonteras fram. Nu har du ju en 540 som har helt annorlunda framvagn mot den som sexorna har, men det finns en beskrivning (för 6:orna) om du söker på besiansystems som är bra. | |
|
Jag ska oxå till att byta dämpare fram på e39 525, jag har för mig att det har skrivits för att inte styr leden behöver lossas på 6:orna, utan det är bara att bryta ner? hur är det måste man eller inte? kan styrleden ta stryk av att brytas ner så? vill ju skruva i sär så lite som möjligt men inte riskera att skada något. |
|
| Har för mig att det spelar stor roll om hjulen står i rätt riktning för att brytningen skall bli så liten som möjligt. Kommer dock inte ihåg om de bör vara vridna åt vänster när man byter på vä sida. Verkar iofs logiskt att det skulle vara så. | |
|
Jag lossade inte ens oken, så jag var tvungen att styra så bromsslangen räckte till när jag bände. /Mats J |
|
|
Länk Följde denna länken när ja bytte. Jag lossade den främre länkarmen för att ja klarade inte böja ner fjäderbenet tillräkligt annars. |
|
| Men notera att 540 ser helt annorlunda ut i framvagnen, så det är inte helt säkert att tillvägagångssättet är detsamma. | |
| Ta bort hjulet , när detta är gjort så sätt en liten domkraft under centrumet på bromskivan och pumpa upp så fjädern och stötdämparen trycks ihop som om hjulet hadde suttit där normalt. Ta sedan 2 spännremar och trä runt fjädern så denn hålls ihop, släpp på domkraften och sedan är det bara att lossa stötdämparen i botten det sitter en bult tvärsöver som klämmer fast den , släpp ned bromskölden och tryck ner den det som går. Sedan lossar du de tre bultar som sitter i toppen av stötdämparem under motorhuven sen är det bara att lyfta ut hela paketet på backen och då har du allt fritt för att jobba med sätt i fjäderspännare och dra ihop fjädern de som går lossa lagringen från stötdämparen och fritt fram att sätta dit den nya gör omvänt procedur när du monterar tillbaks den tänk på att vrida dämparen rätt men det ser du på dämparen hur vridningen skall vara den är uppmärkt. denna procedur tar ungefär en till två timmar per sida om du håller på och mekar på gräsmattan eller gatan. | |
| Har funderat ett tag på att proaktivt byta stötdämpare och fjädrar runt om så här efter 20000 mil och denna tråd är inspirerar mig. Är det några speciella bussningar man bör passa på att byta samtidigt? Ni som bytt innan dämparna är helt slut, har ni märkt någon förbättring i hur bilen uppträder efter bytet? | |
|
Byt fjäderbenslagringarna i fram, när du ändå har isär grejorna. Mina var tvärslut efter 16k mil. Genomslagsgummi och damasker är nog lika bra att byta också. |
|
|
Här finns jättebra beskrivning som jag använde: Länk Det gäller E39:a med sexa och sedan m.a.p. bakvagnen. Något man bör tänka på är att verkligen notera hur fjädern ligger i tallriken på fjäderbenet. Det finns ett pressat "trappsteg" där man lätt kan tro att fjädertrådens ände skall vila, men det är bara en grej för gummit som ligger mellan fjäder och tallrik. Det gjorde att jag fick ta isär ena sidan en extra gång. Sedan fick jag göra det ytterligare en gång för att jag inte gjort som pablo föreslår och skaffat topplagringarna. |
|
| Nu är det byt och klart,behövde inte ta loss styrlen det var bara att bryta ner försiktigt. Byte även fjäderbens lagring när jag ändå hade grejorna isär. Fråga: behöver jag göra en fyrhjuls instälning nu eller är det överkurs, gjorde en för mindre än en månad sen i och däck byte? Vill ju inte kosta på en ny om det absolut inte är nödvändigt, i och med att jag inte lossa styrleden och fjäderbeslagringen går ju knappt att justera. | |
| Nej, du behöver inte justera någonting. Fjäderbenet är rotationssymmetriskt, så inget ändras av att du byter det. | |
|
Tack för alla bra tips! De kommer nog gå som smort om man inte behöver lossa några extra grejer i framvagnen:) Ska börja med bytet ikväll. Fick en tanke till nu, de nya fjädrarna och dämparna är en sänknings sats som sänker 50mm fram och 30mm bak. Det kändes lagom för att få hjulen dör jag vill ha dom i hjulhusen. Men, går det med mina 18" M-sport fälgar eller kommer däcken skrapa i någonstans? |
|
| Sänker du rekommenderar i vart fall jag en hjulinställning, vilket inte behövs annars. | |
| Exakt, vad gäller TS byte av både fjädrar och dämpare är en framvagnsinställning aktuell. Behåller man samma fjädrar och byter bara dämpare är det en annan femma. | |
|
Jadå jag ska absolut göra en fyrhjuls inställning:) Nu är båda fram bytta, tog 3 timmar. Nu ska jag ge mig på bak o se hur de går:) |
|
| Bak var ju om möjligt ännu enklare än fram:) bytte bara den ena bak ikväll, så jag fortsätter imorgon. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.