AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.907

Tuningart snik-coilovers till E46

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Tänkte skriva några rader om mina första intryck av detta, eftersom jag var ytterst skeptisk själv, men tyckte det kunde vara värt att chansa för ca170Eur :)

Negativt:
-Monterade inte bakfjädrarna, man kunde med vanligt bondförnuft räkna ut att dom var betydligt mjukare än ett par e36 M3-fjädrar jag hade, så M3-fjädrarna åkte på istället. Vanligt med för mjuka bakfjädrar på många sänkningssatser också, för att ge en 'trygg' understyrd bil.. -nej tack! Ingen höjdjustering bak med M3-fjädrar
-Tveksam skyddsbälg på framdämparna.
-Man måste ha kortare k-hämmarstag fram, för öronen sitter längre ner på fjäderbenet. Stod inget om detta, utan det blev en aha-upplevelse. Kortade original 9cm så blev det bra.
-Lite hårda framfjädrar, speciellt för landsväg
-Lite kort utfjädring fram om man inte kör bilen skapligt låg, men har inte märkt något negativt av detta än. HR cup ungefär samma utfjädring fram. Utfjädringen bak är samma som original.
-Hur länge håller det..?

Positivt:
-Priset
-Avstämningen funkar förvånansvärt bra. Man sitter inte och studsar/svajar i bilen som jag var rädd för, dvs inte underdämpat som tex H&R cup-kit är bak, utan skapligt fast. Funkar bra i bak med M3 bakfjädrarna också. Skulle nog kunna ta några varv på ringen med detta tror jag.

Vill man bättra på väghållningen för en billig peng så är detta ett vettigt alternativ. Hållbarheten är ett stort frågetecken, men på tex en halvseriös banleksak eller en sommarbil som inte går så mycket mil, så tar det väl en stund innan det behöver bytas. På en ban-leksak finns ju riken att man har sönder grejerna mot ett räcke ändå..
Lite väl hårt om man vill åka bekvämt på ojämn väg. Jag kör rätt mycket mil, så det lär ju visa sig ganska fort hur det håller ihop. Kör dessutom en del på ojämn väg också.

En objektiv jämförelse med lite bilar/chassi jag kört:
Hårdare än: M3 E36, M5 E34, M5 E39, HR Cup E36
Mjukare än Bilstein PSS9 (Nurburgring) till BMW M3 E36
Känns lite tightare/bättre än HR Cup-kittet. Speciellt bak, det var för mjukt i dämpningen för min smak.

Länk: Länk
TA (TuningArt) sägs hålla bra o mjuknar inte med tiden...Har TA på min bruxis (Passat -96) stenhårda dämpare/fjädrar på gränsen till för hårt/farligt...Har kört 1500 mil o fortfarande lika hårda/stumma
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Liten uppdatering här. Har kört rätt många mil på detta nu, och det första positiva betyget har väl gått ner en del. Det blir allt lite studsigt pga underdämpat i framvagnen, man märker det mer i högre hastigheter med lite guppig/ojämn väg. Fjädrarna fram är nog helt enkelt en aning för hårda för dämparna, och lite för hårda för min smak också. När det varit kallt någon morgon 2-3grader, så känns det faktiskt betydligt bättre för att dämparna blir lite hårdare, det tyder väl på att dom använt billig olja i dämparna också iofs..
Mitt kit är upp i knappa 3000 mil nu, fortfarande lika hårda/stumma. Det jag däremot erfarit är att om man kör med "en del last" i bilen (i mitt fall så är bilen oftast lastad med dryga 200kg inkl mig) så blir dämpningen klart bättre. De stenhårda fram dämparna känns helt OK då, ungefär som ett par riktigt stumma/hårda välanpassade dämpare, dvs de fjädrar fint. Men kör jag bilen helt tom, dvs endast föraren, så är de alldeles för hårda, på gränsen till farligt om man kör "fort" på guppigare vägar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.