AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.988

Är steptronic-lådan "segare" vid acceleration?

Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Jag har nu skaffat en 750iL -98 med steptronic och tycker den är väldigt "seg".
Min andra 750iA -95 går mycket vassare.
Har testat lite och kan nog säga att 0-100 med -98:an är 1 sekund slöare (C:a 6,5 - 7,5), framför allt i starten.
0-200 skiljer nog 4 sekunder (26 - 30).
Det råkar vara samma dimensioner på däcken på båda. (18 tum 235-50).
Jag märker även stor skillnad när jag startar från noll, -95:an sticker direkt (även om den inte är i sportläge) och behöver knappt peta på gasen. Med -98:an måste jag stampa fullt för att det ska hända något.
Har kollat med Carsoft och inga felkoder på varken låda eller motor hittas.
Kan det vara något med kick-down som inte fungerar tro??? För den är även seg vid omkörningar, det tar några sekunder innan den växlar och jag måste trycka pedalen i botten nästan, annars växlar den inte ner.
Det sitter visserligen en ny turbin på -95:an, men minns inte att den gick sämre innan det bytet.
Vid köpet satt vi 5 i bilen och eftersom det är en iL så väger den 100 KG extra så vi trodde det var boven, men nu märker jag att den är likadan när jag kör själv.
Kan inte säga att den är bensinsnålare heller för vi körde båda bilarna 40 mil efter varandra och -95:an drog 1.06 (utan AC) medans -98:an drog 1.14 (med AC och 2 barn)
När den väl får fart så ångar den på helt ok och är skön att köra.
Är det något fel tror ni, eller ska det vara så här?
Hur funkar era steptronic-lådor?

/ Tony

-- Jag tar alltid den långa vägen hem --
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nja Lådorna är ju lika rent mekaniskt, Steptronicen är en mjukvarustyrning förmodligen ligger skillnaden där. Hur beter den sig i sportläge gentimot 95an i normalläge ? Vad är viktskillnaden för en iL mot en vanlig ?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Sportläge finns inte på steptronic. Provade "manuellt" men vet inte om det blev någon skillnad. Måste prova mer för att lära mig växla rätt.
Viktskillnaden trodde jag var 100 kg, men kollade i papperna nu och ser 2080 mot 2110. Altså 30 kg, det ska ju inte märkas ens.
Verkar som mjukvaran är skillnaden då.

/ Tony

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Hallå där YnottonY

Det finns vist ett sportläge på steptronic.
Det är när du för spaken till vänste men du låter bli att växla manuellt då ska det lysa ett S i instrumenteringen. Det är först när du kickar spaken som du går över i M läge.
Prova det o gör om testet så ska du se att motorn öppnar spjällen fullt och lådan blir rappare.
Men viktskillnaden är nog 100 kg mellan en kort o lång så det gör lite på orken.

/F1
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Sportläget på steptronic lådan aktiveras så fort du för spaken till vänster. Rör du den sen frammåt eller bakåt aktiveras "manuell" växling.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Ska väl tillägga att när du har spaken i läge S så växlar inte billen upp i 5an utan det får man göra manuellt.

/F1
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Jaha, då har man lärt sig något nytt idag med ;-)
Provade sportläget och visst blev den piggare, körde sedan lite på vanligt auto-läge och tycker den blev piggare där med. Lite märkligt allt men nu verkar den funka normalt.
Får väl köra några dagar och se hur det känns.
Tackar för infon

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Det är inte så konstigt att den blir pigare o rappare med tide. Växxelådans styrning är adaptiv dvs lär sig hur du som förar växlar och gasar. Så om du kör hårt med mycket kickdown fullgas växlingar osv så kommer lådan så småningom att anpassa växlingen efter det.

/F1
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Jo jag visste att det funkade så, men jag nollställde adaptivt minne med Carsoft. Tydligen fungerade inte den funktionen! Har du någon aning om hur lång tid det tar innan den lärt sig min körstil? Han som hade den innan körde väldigt lugnt vet jag.

/ Tony

Karl-Hilding
Min tar bara en knapp halvmil för att ställa om sig.
Jo
73
Joakim_79
230i coupé 2018
Är det inte så att om man har bilen avstängd, trampar gaspedalen i botten och vrider nyckeln till körläget (inte det läget där startmotorn drar igång bilen utan det läget innan) och håller nere gaspedalen så ska man höra ett klunkande i lådan och då har den resettat sig?
Verdi
Varför skulle ett mjukvaru reset resultera i ett klunkande ljud?

Det jag har hört är att lådan bara kommer ihåg ett fåtal minuter tillbaka i tiden.
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Nu har jag provat lite mer och kommit fram till följande:
Kör jag vanligt i stadstrafik så verkar det som att lådan väldigt sällan växlar ner under 3:an. Måste nästan stå still för att den ska växla ner eller gasa väldigt mycket. Så beter sig inte min 750 -95. Kör jag med manuell växling så är den nog lika pigg som min 750 -95.
Märker ibland att den hoppar fram och tillbaka mellan 1-2 eller 2-3 vid ca: 75% gas från stillastående, lite oroligt altså. Som om den inte kan bestämma sig.
Är det något skumt tro? För lite olja? Fylla på lite "treatment oil" kanske för att smörja upp någon packning eller ventil?
/ Tony

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.