|
|
|
|---|---|
|
Jag har försökt hitta lite info om Smg 2 lådan. Jag köpte nämligen en m3a i helgen och när jag kom hem så märker jag att bilen rullar bakåt i backar... vad jag kan hitta så ska lådan låsa bilen i 2sek och inte rulla bakåt.... Är det någon som vet om jag har nå fel på lådan?? Tycker det är grymt irriterande att bilen ska rulla baklänges när man stannar vid stoppskyltar o.s.v tacksam för svar! | |
| har en pdf fil.....vad har du för epost,så mailar jag den till dig | |
| f_elfstrand@hotmail.com | |
|
Länk Hill-climbing assistance The SMG II is equipped with special software in order to facilitate driving off on an incline. On an ascending road, the vehicle would roll back when the brake pedal is released. The driver can activate this function by pulling the shift switch (-) on the multifunction steering wheel for a period of 0.5 seconds while the vehicle is stationary and with the brake pedal pressed. The engine speed is increased in line with the gradient. When the brake is released, the clutch is moved to the biting point and so the car is held momentarily at the point of rolling back on an uphill gradient. When the accelerator pedal is depressed, the clutch opens and the vehicle moves off in 1 st gear. If the accelerator pedal is not pressed, the clutch opens again (after approx. 2 seconds) and the vehicle may roll back. |
|
|
Så kopplingen slirar alltså när detta läge är aktiverat? BMW CS #07491 |
|
| borde väll snarare vara som dragläge så bilen står still i lutning som man gör med koppling å gas på en manuell... ?? | |
| Det fungerar finfint enligt ovanstående beskrivning. Bara att hålla in nedväxlingspaddeln i en sekund så lägger den an kopplingen och du kan köra iväg utan att rulla bakåt. Alternativt kan du ju välja tjejvarianten och hålla i handbromsen när du kör iväg:-) | |
|
Det ja menade va om det blev onödigt slitage med denna funktion inkopplad? Sedan kan man undra varför det går att stänga av hillclimb funktionen, om det inte sliter? Va tror ni? BMW CS #07491 |
|
|
Det sliter nog lika mycket eller lite som när man håller bilen still med hjälp av dragläget på en manuellt växlad bil. Som jag ser det är funktionen avstängd hela tiden förutom när man aktiverar den genom att dra i växelpaddeln. Tycker också det hela fungerar mycket bra. |
|
|
Ok så det går inte få den påslagen jämt? BMW CS #07491 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.