|
|
|
|---|---|
| Det verkar som om ACP Diesel från Preem inte uppfyller normen EN590 som BMW kräver. Vad är nackdelarna med mycket biodiesel i dieseln? | |
|
Var hittade du detta? Det jag kan tänka mig är att EN590 bara tillåter max 7% inblandning av biobränsle av RME-typ och resten skall vara konventionell dieselolja Har preem raffinerad tallolja som ersättning för en del av den konventionella dieseln utöver RME-tillsatsen, så bryter man per automatik EN590, men troligen inte SS 155435 (Dieselbrännolja av miljöklass 1 och 2 för snabbgående dieselmotorer) Det innebär inte per automatik att bränslet skulle vara sämre eller mer riskabel att använda i motorer om den inte uppfyller EN590 så länge den uppfyller SS 155435, som om jag minns rätt mer avser hur bränslet fungerar rent tekniskt i motorer vid olika driftfall och temperaturer och inte så mycket specificerat av vad dieseln innehåller av olika ämnen - till motsats av vad EN590 gör. Det är svårt att uppfylla alla standarder om man är en föregångare med nya produkter som ännu inte har en standard förrän kanske om flera år. Jag skulle tro att så länge bränslet uppfyller SS 155435 (vilket preem hävdar) så kan inte någon biltillverkare och dess representant i sverige hävda att garantin inte gäller vid motorproblem för att man anses kört på fel bränsle. Däremot om man kör på finsk brännolja så kan tillverkare hävda att man kört på fel bränsle och neka i garantifall då denna inte uppfyller SS 155435 --- Preem står för 80% av Sveriges raffinaderikapacitet och dessa exportera också väldigt mycket bensin till USA. Med andra ord är det stor chans att det är preem-soppa man tankar oavsett vad det står på mackskylten, Även om preem behåller sin variant av diesel med tallolja för sig själv. såg också att preem säljer bränsle-DME för ändamålet ombyggda dieslar (ger extremt rena avgaser) gjorda av förgasad svartlut och det undrar jag hur många andra oljebolag kan ställa upp med. Eftersom DME är som att hantera flytande gasol på flaska och tank så har man inte på långa vägar samma tryck i bränsleförvaringen som de ombyggda bio och naturgasbussarna som körs inne i städerna. |
|
| Detta kan mycket väl stämma då bilhandlaren/verkstaden som vi köpte vår bruksskoda på varnade oss att tanka biodiesel från just preem! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.