|
|
|
|---|---|
LasseAx |
Hej! Jag är ingen BMW-ägare men vänder mig till er eftersom jag har en fråga angående en gammal, förmodat Tysk, bil som jag av en tillfällighet hittade på ett övergivet skrotupplag i skogen utanför skövde. Jag hittade bilen bland en del andra gamla övergivna bilvrak och annat skrot och reagerade eftersom den, rosten till trots, gav ett exklusivt intryck. Bilen var en cabriolet, inte särskillt stor, med delad framruta. På motorn stod det Horch och jag tror att det är ett gammalt fint Tyskt märke. Är det någon som kan berätta mer om dessa bilar? |
| Horch är ett riktigt gammalt fint märke, tillhörde de finaste när det begavs sig. Gick senare ihop med Auto Union som efter flera svängar senare blev Audi. | |
|
Som kuriosa kan ju nämnas att Horch (som är namnet på personen som startade Horch) betyder lyssna på tyska. Det är ingen slump att Audi betyder lyssna på latin.... I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Här kommer lite värdelöst vetande om Auto-Union. Rekommenderar dig att söka på internet efter tyska Horch- och Auto Unionsajter. Koncernen Auto Union bestod av Horch, Audi, DKW och Wanderer. De fyra ringarna i AU:s logo (som fortfarade finns på Audi) symboliserar de fyra märkena. Horch, som inte tillverkats sedan andra världskriget, lär ha varit särskilt populär bland partipamparna under NS-tiden. Det var också det mest exklusiva märket i AU. DKW betyder DampfKraftWagen (ångvagn), men som alla vet står det egentligen för Das Krankenhaus Wartet. DKW heter ju sedan slutet av 60-talet Audi. Har för mig att de delar av Auto Union som låg i den ryska zonen ombildades till VEB IFA som vid fabrikerna i Eisenach och Zwickau tillvekade de populära DDR-märkena Trabant och Wartburg, ända fram till 1991. Opel tog över Trabantfabriken i Zwickau (lämpligt, va!) och VW fick ta över och lägga ner Wartburg i Eisenach. Faktum är att Wartburg de sista månaderna såldes med en 60-hästars motor från VW Polo, en revolution jämfört med den 1000-kubiks tvåtaktare på 50 hkr som modellen haft sedan introduktionen 1968. Vi som varit med vet att det var hur lätt som helst att köra ifrån östtyska Volkspolizei som körde Wartburg. Samma motor satt i DDR-ambulanserna av märket Barkas, som vägde nästan två ton. Inget bra land att bli akut sjuk i... My Bimmer is my mistress |
|
|
Måste korrigera en aning där. Fabriken i Eisenach som tillverkade Wartburg var BMWs fabrik innan ryssarna tog den. Det var i den fabriken som man tillverkade EMW (pirat-BMW) och sedermera Wartburg. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
LasseAx |
Tack för informationen! Kanske skall försöka hitta bilen igen och ta några bilder. Hälsningar Lasse |
|
Hur rostig var den? __________________ -ridern- 525i 1990 24V Yamaha MountainMax 700 Länk |
|
LasseAx |
Den har säkert stått i det fria i 30 - 40 år så du kan säkert föreställa dig. |
|
Elite har alldeles rätt om IFA/EMW, men kopplingen till Auto Union finns där. Har läst på lite: Den gamla BMW-fabriken i Eisenach hamnade i den ryska zonen efter Potsam-överenskommelsen mellan segrarmakterna 1945. 1949 lanserade fabriken, som fortfarande ägdes och drevs av ryssarna, sin första "nya" bil, EMW 340-2 en stor bil med en tvåliters sexa på 55 hkr. Bilen var ett duktigt plagiat av riktiga BMW från München, man hade tom. kopierat BMW:s logo men ändrat färgsättningen från blå-vitt till röd-vitt. Märket EMW lades ner 1955. 1952 hade DDR övertagit fabriken från ryssarna och började då tillverka sin första "egna" bil, IFA F9, en enkel småbil med tvåtaktsmotor. Denna modell var ett plagiat från Auto-Union, man tog helt enkelt ritningar till en modell som sedan kriget fanns på Audifabriken i Zwickau, sedermera Trabantfabriken. (Designen till Trabant 602 snodde östtyskarna f ö från Triumph). 1956 lanserade IFA märket Wartburg med modellen 311, som faktiskt var riktigt snygg vilket man inte kan säga om efterträdaren 353, som nog är den fulaste bil som någonsin tillverkats. Detta börjar kännas lite off-topic, men den som är intresserad rekommenderas ett besök på Länk My Bimmer is my mistress |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.