AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.411

Ang försäkring/Skatt och Förbrukning bmw e60/61 3L diesel Kommer jag ha råd?

Fx
2
FxnytroMtx
Äger ej någon BMW än!
Volvo och Saab av senare årsmodeller!
Hej!

Jag är en kille på snart 21 år som tänkt köpa en nyare BMW E90/91-E60/61 (2006-
Jag har jobbat på min Pappas industri företag i strax över 1 år, och känner att jag nu vill ta steget över och köra Tyskt (Bmw såklart :) )

De frågor jag gärna vill ha svar på är inte ang, kända fel osv då jag kan använda sökfunktionen. Det kan jag iofs också göra ang mitt ärende men jag tänkte berätta lite mera personligt hur min inkomst är osv. Finns säkert er med samma yrke!

Jag har ca 16 tusen rent en vanlig månad (Utan 100-200-270% lönetilläg) Alltså bara 8 Timmar dagtid. Söker lägenhet (Med flickvän) Så hyran,mat,internet osv delar vi på. Tjänstebil har jag!

Nu till frågan, kommer jag ha råd att äga en bmw med 3L diesel motor av ovan nämnda modeller? Försäkring sätter jag på Pappa som är i övre hälften av 40-års åldern. Dieseln går på företaget, och skatten, vad ligger den på?

Vi säger att jag har 10-12 loppor över varje månad utan billån!

Är det värt att köpa en bmw 530/330 D för 120-140 tusen År 2012 eller får man bara skrot?

Mvh!! :)

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
jag är 22år och äger en äldre 530 e39 från 2002 som står på morsan den tycker jag är dyr nog att äga jag jag tjännar ungefär lika mkt som dig och bor hemma..
Det jag läst är att det är mest Elfel på den 5serien
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ser inga problem med att driva runt en 530d med de pengarna. Förutom att skatten är något högre är inte driftskostnaden högre på en begagnad BMW är en Volvo V70. Dock påverkas ju kalkylen mycket av vad din lägenhet kommer kosta.

Resonemanget kring försäkringen kommer du sannolikt bli utskälld för men det låter jag någon annan ta.

-------
//Lövet
Fx
2
FxnytroMtx
Äger ej någon BMW än!
Volvo och Saab av senare årsmodeller!
Well, det beror nog mycket på vad var och en tycker är dyrt och inte...

Lövet: Varför då? Kostar skjortan under 25...
Lägenheten lär ju gå på en 8-12 i månaden...

Tror du slog huvudet på spiken och fick svar på din ursprungsfråga :-)
Angående skatten så kan du kolla upp den på det tilltänkta objektet.

börja med att kolla upp hur mycket pengar du har över varje månad och hur mycket du kan lägga på bil så är det bara att utgå ifrån det.

Eftersom du inte själv kommer "äga" bilen så lär du ta någon sorts blanco lån som ofta har högre ränta. Kolla runt med bancerna så kommer du få ett förslag från banken.

Sen går det självklart att dra ner på andra kostnader som krog och mat och sånt men tänk efter hur mycket du vill offra för att få bilen och väg upp det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.