|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skruvade bilar diskuteras titt som tätt har det här på forumet. Idag föll domen i ett mycket uppmärksammat mål, men i det målet behandlades även ett fall av bedrägeri som gällde skruvad mätare. Jag har kortat ned domen och tagit bort namnen så att inte autopower får problem med PUL. X köpte personbilen AYB 207, en Volvo V70, av 2008 års modell via KVD Bilauktioner den 18 december 2009 för 204 500 kr. Bilen hade då en mätarställning om 10 945 mil. Genom en annons på Blocket försökte X i januari 2011 att sälja bilen. I annonsen anges att bilen endast gått knappa 3 500 mil och hade komplett ifylld servicebok. Y från Vännäs blev intresserad av bilen och flög ner till Stockholm för att titta på den. Han köpte Volvon för 220 000 kr. Kontrakt skrevs och pengar respektive bil bytte ägare den 25 februari 2011. I kontraktet anges att bilens körsträcka enligt säljaren understeg 3 500 mil. I början av april 2011 gick bilen sönder och bärgades till verkstad. Där konstaterade verkstaden att bilens mätarställning var felaktig. Mätarställningen den 19 oktober 2010 var 10 619 mil, den 29 juni 2010 var den 12 242 mil, den 17 november 2010 och den 7 december 2010 var den 3 465 mil. Anteckningar i serviceboken om utförd service den 16 december 2009 vid en mätarställning om 1 631 mil och den 28 oktober 2010 vid 3 058 mil har visat sig vara helt falska. Stämpeln med Bilbolaget med adress i Umeå är förfalskad. Bilen fick en ny motor den 17 november 2010. Y reklamerade köpet till X. Efter många diskussioner bestämde parterna att köpet skulle gå åter och att X skulle komma upp till Umeå den 6 juli 2011 och hämta/återköpa bilen. Parterna hade dock inte helt bestämt hur mycket X skulle återbetala för bilen. Den 3 juli 2011 uppstod en brand i bilen när den stod parkerad på garageuppfarten till familjen Y hus. Även deras andra bil förstördes i branden samt en del av garaget. Något återköp/hävning blev då inte aktuellt. DOMSKÄL X har köpt den aktuella bilen i december 2009 då bilens mätarställning stod på 10 945 mil och har sålt den i februari 2011 med angivande av en mätarställning understigande 3 500 mil. Därutöver har bilens servicebok förfalskats. Vid köp är bilar är dess mätarställning en mycket väsentlig faktor, vilket även X medgett och vilket framgår av hans egen annons om försäljning. Där har mätarställningen och serviceboken lyfts fram som viktiga faktorer. Ingen annan än X har något intresse av att låta ändra bilens mätarställning. Att han skulle vara omedveten om att bilen han köpt har gått över 10 000 mil och ett drygt år senare gått 3 500 mil är helt uteslutet. Han har på något sätt manipulerat med mätarställningen eller låtit annan göra det; allt i syfte att vilseleda en ny köpare av bilen, till vinning för honom själv. Självklart har vinning och skada skett. X ska därför dömas för bedrägeri. X har dömts för bedrägeri och blir då skadeståndsskyldig mot Y. Den ersättning som Y har krävt för vilseledandet vad gäller mätarställning, 34 000 kr, motsvarar mellanskillnaden mot den ersättning han fått av försäkringsbolaget. Ersättningen är därför skälig. Kostnaden för bärgning, verkstad och flyg till Stockholm i anledning av köpet är kostnader som inte skulle ha uppstått om förutsättningarna vid bilköpet hade varit korrekta. Beloppen har också vitsordats. X ska stå för dessa kostnader. När det gäller yrkad ersättning med 15 000 kr för all tidsåtgång och bekymmer som ärendet skapat gränsar detta till en rättegångskostnad. Reklamationen av bilköpet och alla kontakter med X har dock inneburit mycket arbete för Y under en lång tidsrymd, enligt hans egna uppgifter. Något annat än hans egna uppgifter finns dock inte. Skälig ersättning kan dock uppskattas till 2 000 kr. | |
|
Äntligen en som döms! ------- //Lövet |
|
| Bra det. Hoppas det blir någon prejudicerande effekt på detta så att åtminstone en del av skojarna åker dit. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Vilken otrolig otur att bilen brinner i samband med denna upptäckt att bilen är mätarskruvad och ska tas tillbaka. Var det bara en tillfällighet? "You can call me Bon" |
| Ja, den personen verkar gilla att fjutta på saker. Finns en lååång tråd om honom på Flashback... | |
|
Bon, kan man få en länk till tråden på FB? Hittar den inte via sök... Tack på förhand! |
|
|
Profossen: Den är högst upp på heta ämnen med över 2,5 miljoner visningar! |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Jag har inte tipsat om FB. "You can call me Bon" |
Ro 553 Alpina b7-86
Lloydan menar du doktorns man? "You can call me Bon" |
|
Tack, LLoydan! Sorry Bon, skyller på alkoholinducerad dyslexi.. ;-) |
|
| Det var som fan, är det han alltså... Tråden är ju längre än kinamuren så det förklarar varför jag missade den lille tändvätskespjuvern... Men då rasslar det ju in lite pengar som väl täcker en 1/1000 av det andra trista han "råkade" ut för? ;-) | |
| Profossen: Haha...ja men det rasslar ju inte in några pengar, utan tvärtom! | |
|
"Mordbranden var väl inget, men mätarskruvningen..fan den sved!" |
|
| LLoydan; när du ändå är inne på PuL så är det inte OK att skriva ut registreringsnumret då det via det går att se vilka Y och X är. Du kunde alltså lika gärna ha skrivit deras namn. | |
|
Hej, e34 och tack för att du bidrar på ett så positivt sätt i debatten...;)) Jo, jag glömde att anonymisera regnumret, men som du kanske vet går det inte att redigera sina inlägg på Autopower. Men med tanke på att bilen brunnit och nu är avregistrerad och står på en bilskrot så känns det ganska ok ändå eller vad tycker du? Vill du ta dig tid att söka reda på gamla ägare får du dock gärna göra det själv... |
|
|
För mig personligen så spelar det absolut ingen roll alls vad du skriver och inte skriver om bilen osv. Men eftersom du skrev X och Y istället för namn med hänvisning till PuL så tänkte jag på att reg nr också ska "suddas" då. För mig tog det några sekunder att se vilka X och Y var då jag sitter med såna system men varför tror du att jag bad dig kolla det? Eftersom du skrev "..får du dock gärna göra det själv..." Skitsamma, bra att dåren som skruvade och brände bilen blev dömd. Återstår att se om han betalar. |
|
|
"För mig tog det några sekunder att se vilka X och Y var då jag sitter med såna system men varför tror du att jag bad dig kolla det? Eftersom du skrev "..får du dock gärna göra det själv..." Vet inte riktigt vad du försöker säga med ovanstående?? Jag tycker det är en enorm skillnad på att skriva ut namn eller regnummer. Det krävs att man aktivt letar reda på namnet, så som du gjorde (btw, alla sitter inte på dina "system"). Att jag lika gärna kunde skrivit ut namnen håller jag således inte med om... |
|
| Varför är det så känsligt att skriva ut regnumret när media har matat ut namnet på bedragaren i månader? Länk | |
Karl-Hilding |
Jaha så det var han som även tuttade på bilen... Jaja... |
| LLoydan: Det du skriver om vad gäller reg nr osv kan väl kanske Datainspektionen svara på? De arbetar ju med sådant och jag skrev bara vad som gäller, sen VARFÖR det är så är en annan sak. | |
| Det är ett intressant rättsfall, i synnerhet för kvällstidningarna som förses med ofantliga mängder fakta utan att de själva behöver gräva. Men just den åtalspunkt som diskuteras i denna tråd är egentligen inte intressant ur juridisk synpunkt. Den typiske köparen av en bil med justerad mätarinställning har inte möjlighet att få fram bevisning som är lika stark som i det ovan beskrivna fallet. I normalfallet har oärliga säljare ett bättre upplägg med mellanhänder, målvakter etc. som i praktiken kraftigt försämrar köparens möjligheterna att kräva ersättning. Polisen och åklagaren kommer antagligen inte att lägga några större resurser på att gräva fram bevisning och driva en brottsmålsprocess där de för talan om enskilt anspråk för den lurade köparen. Möjligheten att lämna in en stämningsansökan för att driva en civilrättslig process återstår, men man riskerar att behöva stå för rättegångskostnaderna om talan inte bifalles eller så kan man få rätt mot säljaren utan att därmed kunna förvänta sig ekonomisk ersättning på grund av konkurs eller liknande. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.