|
|
|
|---|---|
|
Ytterligare en E39 snarare. Det är denna: Länk Jag har gjort en carfax-rapport på den och kollat upp den via transportstyrelsen. Enligt carfax-rapporten hittar jag bara 4 st "egentliga" brukare, och 3 bilfirmor. Det som är märkligt är att BÅDE carfax och transportstyrelsen visar totalt 10 ägare, vilket är ganska förbryllande eftersom det då saknas 3 ägare i carfax-rapporten. Egentligen så är jag ute efter en 525 (alt 530) med få ägare (max 2-3 st), inte mer än omkring 18k mil samt i bra skick, utan rost, så jag är lite tveksam, men ska trots detta ändå åka och titta på den. Ägaren försäkrar mig om att den är i tipp-topp condition och att den inte har varit vinderkörd senaste 3 åren (vilket stämmer enligt carfax-rapporten). Han säger också att han har haft personlig kontakt med alla tidigare brukare och har full koll på bilens historik. Trots att den ser fin ut på bilderna etc, så lyser det ändå några varningslampor som lyser (i mitt huvud, inte i bilen). Är det något speciellt förutom det som står i "begagnatguiden" som jag borde fundera på när jag går och tittar på den? Mycket tacksam för tips. | |
| Kolla noga hur det ser ut runt kittet på dörrarna under gummilisten i underkant. Särskilt runt dräneringshålen. Under huvens framkant och lika på bakluckan vid kittsträngarna och i tankpåfyllningsholkens botten. Hittar du inte rost där, har du hittat ett väldigt fint ex. | |
|
Klart du ska ha en 530 ist för 525 :) Ser ju fin ut på bilderna, som Anders säger, kolla efter rost ! Samt att du bör kolla efter vibrationer, brukar förekomma runt 80 alt 120 vanligt förekommande, kan bero på dåliga däck alt skivorna. |
|
|
Kolla oljeläckage i motorrummet. Ventilkåpspackningen håller enl vad jag har läst c:a9600 (stämde perfekt på min...) Synns genom oljespill på aliminium'bläcket' Nedanför täckkåpan. Gör även ett instrumenttest (går att läsa sig till hur man gör här på AP) för att se att inga lampor är trasiga i instrumentpanelen. Om du har möjlighet, koppla in en voltmätare anpassad för cig-uttag för att kolla att generatorn fungerar ok. Om du har möjlighet gör en felkodsavläsning med t.ex ett billig bluetooth interface och en android/pc Kan också rekomendera 530, underbar bil att köra :) |
|
| Ursäkta stavfel/särskrivningar m.m. | |
Karl-Hilding |
Om du har möjlighet osv.......nä du, gå på magkänslan. Är bilen välskött, motorutrymmet rent, bagage osv och den går som den skall så är det inget att tveka på. Du skall inte behöva krypa under bilen, kolla med det instrumentet osv. Nån måtta får det vara. Finns det en reko sevicebok så är det en bra garanti! Och oftast så ser du säljaren vad det är för en person. Lycka till och köp den innan jag hinner före... |
|
Tack för tipsen allihop! Karl: Haha, jag visste någonstans i bakhuvudet att jag inte borde hängt ut länken till en fin 530 på ett forum som detta! |
|
Karl-Hilding |
Ja jag är lite allvarlig, häng inte ut en fin 530 en vecka innan! Har du möjlighet (f-n nu skrev jag det ordet) så åk o kolla snarast! Vänta inte!! |
|
Kolla att den är lätt att växla! Modellen är känd för att en del i lådan slits ut och spaken blir trög i sidled, speciellt när den är kall. Delarna är billiga att köpa men jobbiga att byta då lådan måste plockas ner. M54 motorn drar gärna lite olja men det är svårt att kolla och gör väl inte så mycket när allt funkar annars. Annars så läs beg,guiden här på AP. 530 är annars ett lagom val, lycka till. // Magnus |
|
|
Karl: Har nog snackat sammanlagt 2 timmar med killen på tre dagar om bilen, så förhoppningsvis låter han mig ge lite förtur :). 944: Det är en automat, så det blir nog inget problem! |
|
| Äsch... Någon hann visst före mig trots allt. Var det någon av er? :( | |
Karl-Hilding |
Är inte förvånad........... Nä det var inte jag! Man kan inte hålla på o vela en vecka och prata i timmar med säljaren. Han tröttnar och säljer den snabbt till första bästa. Så är det. |
|
Karl: Förvånandsvärt nog så var det han som ringde upp mig hela tiden och ville prata (han ringde upp mig först när jag hade lagt upp intressenamälan här på powerbörsen). Jag fick knappt stopp på honom och sade bara att jag hellre ville titta på bilen så fort som möjligt. Jag är inte mycket för att snacka i telefon när det gäller bilaffärer, men det var uppenbarligen han :). |
|
|
Inget att vara ledsen över, det var bara en vanlig brukis 530, finns andra alternativ och det brukar dyka upp vanligtvis fler av den typen av bilar ständigt på blocket. Hade förstått dig om det var en unik bil men det är bara att ta nya tag. BMW M-POWER |
|
|
Är numera en stolt ägare av en 2001 års 530i! Grå-metallic, beige läderinredning, 2 brukare, 14000 friska äkta mil och väldigt fint skick. Mycket nöjd :). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.