AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.009

e65 02:a Problem med fönsterhiss HÖ Fram

In
355
Inot
745iA -02
Har enligt den ypperliga guiden ( Länk ) bytt fönstermekanismen på min 745 02:a.

Men.... Ja det verkar alltid vara ett men för mig då jag GDS:ar :)
Testade så att motorn funkade ok innan jag monterade tillbaka rutan, upp och ner funkade bra.

Jag får "power window not initialzied" vilket inte är konstigt då jag måste initiera igen eftersom då den pajjade så fastnade rutan i "botten"

När jag testar med att initera enligt det sätt som man kan göra det på.

1. tryck ner "andra klicket" Rutan går ner.
2. När rutan är nere håll knappen helt ner i 17 sekunder, direkt håll upp.
3. Rutan skall nu gå upp, och sedan ner,och upp igen släpp då knappen.

För mig så funkar bara punkt 1. När rutan gått ner så är den nere. Det funkar inte att hålla upp, eller ner igen. Felmeddelandet "power window not initialized" har däremot försvunnit.

Trycker jag på ner/upp så hör jag att motorn slår till och det finns inget som är i kläm

Tips mottages gärna.
In
355
Inot
745iA -02
hm...

Testade fönsterhiss motorn ännu en gång och märkte följande.

Knapp ner ett snäpp, motorn går i gång nedåt,
Knapp ner två snäpp, motorn går i gång stannar direkt då jag släpper knappen

Håller knappen ner, motorn går ett tag, stannar. Detta kan man upprepa.
Men motorn startar inte om jag drar knappen uppåt, varken ett steg eller två.

Jag har heller inte meddelandet "power window not initialzied" i displayen.

Finns det något sätt att verifiera om motorn är ok eller inte, jag tolkar detta som att den är defekt.
In
355
Inot
745iA -02
hepp, svarar väl på min fråga själv igen och provar med en ny :)

Nu har jag testat fönstermotorn och den är OK.

Detta är vad jag hittils kan konstatera.
- Fönstermotorn är ok.
- Alla andra fönsterhissar OK
- Ljud/ljus i dörrarna, alla fyra OK
- Centrallås alla fyra dörrar OK
- Kabel från kontrollenhet i dörren till fönstermotor OK

Eftersom det bara är funktionen upp som inte fungerar varken från passagerar/förarplatsen och allt annat funkar så får det mig att tro att knapparna är ok.

Motorn funkade tills det att jag monterade tillbaka den. I passargerardörren fram så sitter det en kontrollenhet, kan det vara den som krånglar?

End diagnos visar bara "power window not initialzied"

Tips mottages gärna
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har du testat att lossa batteriet en stund?

Du verkar ju gjort allt enligt konstens alla regler så jag har inget tips. Men ibland hoppar saker igång magiskt om bilen får stå strömlös en stund.

Hoppas det löser sig för dig!

Niklas

Fransosen
In
355
Inot
745iA -02
He he, jo du har så rätt, jag har nog provat det mesta, bilen har stått strömlös över ett dygn så där går jag bet med.

Skall ju åka på semester snart och det är lite trevligare i BMWn än i min XC70, så man vill ju gärna få ordning på fönstret.

Just nu så är min gissning att det är kontrollenheten i dörren, eller att det sitter ett fel som måste "nollas" för att upp skall funka.

Har en tid på BMW nästa vecka, men bara att läsa ur felkoder kostar ju skjortan där, få se om de hittar något som jag inte sett
In
355
Inot
745iA -02
Så där, då var det löst till den facila kostnaden av 3000:-

Det var tvuget att initiera fönstret via diaguttaget, då jag snackade med mecken så var det mycket vanligt att man är tvungen att göra det, det är bara om man "har tur" som initieringen med fönsterhissknappen funkar.

Men, nu har jag i alla fall köpt mig en INPA/EDIABAS felkodsläsare som dimper ner vilken dag som helst i brevlådan. Då slipper jag BMWs hutlösa priser för diag.

Bara en diagnos, för att kolla fönsterhissen specifikt kostar 1600:-
Summa summarum för att köra en diag + initiera rutan + montera den och dörrsidan 3000 pix
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.