AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.030

Runflat - ett måste?

bl
36
blackadder
BMW X5 3.0d - 08
Audi RS4 Avant - 13
Hej,

Funderar redan nu på vinterdäck för vintern (gäller att ha framförhållning :-)

Tänkte bara höra era åsikter om det måste vara Runflat-däck som man måste köpa eller går det lika bra med "vanliga" däck?

Vilka är för och nackdelarna med båda alternativen och kan BMW ha någonting att säga till om om man inte kör på Runflat-däck?

Ser fram emot era svar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vanliga däck är bättre i alla avseenden (prestanda, komfort, livslängd, pris etc) förutom att de inte går att köra en kortare sträcka vid punktering...

Det du bör göra om du väljer vanliga däck, är att komplettera bilens utrustning med ett BMW M-mobility-kit eller liknande (t ex Continental säljer liknande kompressorer med lagningsvätska), alternativt ett reservhjul om du har plats för det.

Vanliga däck passar rakt av på fälgar som är anpassade för Run-flat-däck - dock bör man inte montera RFT-däck på vanliga fälgar då de inte alltid får RFT-däcket att sitta fast ordentligt vid punktering.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BMW säljer faktiskt icke-RFT däck som kompletta hjulsatser till flera av X-modellerna.

Det enda problemet är om du får punktering och behöver bärgning via BMW assistans. Då kan det bli strul om bärgaren är petig. Men eftersom din bil är en 08 så är det kanske tveksamt om den fortfarande har assistans för den har jag för mig tar slut efter 3 år?

Jag har RFT vinterdäck till min nuvarande X3 och hade det också på min E91. Nackdelarna är att de har en hård stomme vilket inte lämpar sig så bra på moddigt underlag - har varit ganska missnöjd med mina GY Ultragrip och Dunlop Wintersport RFT. Jag kommer därför inte köpa RFT den dagen mina vinterdäck är utslitna.

Så ett mobility kit som Johan B föreslår samt vanliga däck hade jag köpt.

bl
36
blackadder
BMW X5 3.0d - 08
Audi RS4 Avant - 13
Tack för input. Jag har idag odubbade rfl-däck som måste bytas inför kommande säsong och för mig är dubbat nästa val men det skiljer ju en del i pris mellan vanliga däck och rfl. Det får bli vanliga helt enkelt då det inte verkar finnas några andra nedsidor än att jag får lägga in en eller två burkar med "däckspray". Mobilitetsgaranti och bärgning har jag via Motormännen så skulle olyckan vara framme så ska det nog ordna sig ändå :-)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För de pengar du sparar på att köpa icke-rft så har du lätt råd att betala bärgaren själv.

-------
//Lövet
Bytte mina Runflat 20" (sommardäck) till Michelin ikke RFT. Underbar X5a med vanliga däck. Köpte en kompressor på Claes Olson och punkteringsspray. Läste på en hel del innan jag slog till och det var många som bytt bort RFT på olika forum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.