|
|
|
|---|---|
|
Min E38 är helt vibrationsfri när den används mycket, går kanonfint på vägen o så men låter jag den stå på uppfarten några dagar hemma så skakar den extremt mycket de första milen. Blir den plattfotad eller vad beror det på? Min E39 är precis lika dan o skakar ibland när den har stått still. Vad rekommenderas för lufttryck i däcken på E38, har 235/50/18 o i princip helt nya goodyear eagle F1. | |
|
Japp, plattfot! Har samma bekymmer med min E39. Antar det har med billiga däck att göra?! ///Micke |
|
| GoodYear F1:or med tung bil... ingen bra kombo. Har själv haft det problemet. | |
|
Ang. lufttrycket: Tryck i så mycket som det står att du skall ha max vid "full last och hög hastighet" enligt instruktionsboken/lappen på b-stolpen. BMW:s rekommendationer är generellt satta rätt lågt med prioritet på komfort. Runt 3 bar eller så kan nog vara lämpligt. Har också "ståplattor" på Nokian-däcken (225/50-16), men de blev betydligt bättre när jag gick upp till "max-tryck" och då försvann även de småvibrationer som fanns när de är varma med "normaltryck" (dvs. för "lätt last och låga hastigheter" enligt BMW:s rekommendationer). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har ju inga direkt billiga däck på någon av bilarna, Bmw o skitdäck är ju ingen bra kombo direkt. har inte hört innan att F1 däck o tung bil ger problem, men där kan ju problemet ligga. Ska testa att trycka i mer luft i dem - har 2,7 i som det är nu. |
|
|
Upplevde samma sak på min fd. E38. Den första halvmilen vibrerade det lite, sen försvann det. Körde både på Good Year, Michelin och Dunlop 18" sommar däck, ingen större skillnad. Däremot när jag satte på 16" vinterdäck så upplevde jag inte vibrationerna. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Och dåliga bussningar förstärker vibrationerna som blir av dom sk. ståplattorna. Min som bara gått 9000 mil har inga som helst problem med vibrationer när jag har det rekomenderade 2,1/2,4 i mina Yokohama 235/60-16 Ett annat problem är att man ofta väljer för lågt belastningsindex på däcken. E38an skall ha minst Li 100, jag har 104XL på min. |
|
| kan bero pä kärvande bromsar...smörj upp glidbultarna (haha) till oken...det bör man ändå göra var o vartannat år | |
|
Bussningar ska vara i bra skick, silentblock bara några år gamla. Inget klonk, inga som helst vibbar i bilen när den gått ett tag så det bör nog vara däcken som bråkar. Tror att problemet lär försvinna om jag väljer att köra på 16" original fälgar, men tycker att detta inte är något alternativ för bilen ser så tråkig ut med dessa. |
|
|
Syftade mer på att jag har billiga däck på min. DURO Performa HP1 225/55-R16. ///Micke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Spelar ingen större roll vilket däckfabrikat du använder, problemet med ståplattor är det på alla däck mer eller mindre speciellt om du ställer in bilen med varma däck i ett svalt garage över natten så skakar det den första halvmilen till däcken fått lite temp. Samtliga däckfabrik jag använt 16" 17"-18" Conti, Uniroyal, Dunlop, Hankook , Bridgestone, Pirelli, Michelin sommar som vinterdäck har fått ståplattor. Nu står ju min 540 stilla ganska långa tider imellanåt. Enda skillnaden har varit hur lång tid det tagit innan de rätat till sig. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Min erfarenhet är att ju mindre fälg/högre profil du har på däcken, destå värre blir ståplattorna. Kör man bara lokalt så inte däcken blir varma är det ingen fara, men har man fått upp farten och tempen så blir däcken lite deformerade när man sen parkerar och det tar någon kilometer att mangla ut ojämnheten när man sen rullar iväg igen. |
|
| Jag har samma problem med mina 20"are och det är tackvare dåliga/billiga däck med för mjuk stomme. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.