AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.081

Köpt M5 E60!

Sida 2 av 3
Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Antar att du frågar om "actuatorn"!? Det var Bank 1 (mao en sida). Den hade ett mekaniskt fel som gjorde att "armen" inte gick tillbaka ordentligt utan fastnade i ändläget. Delen kostade runt 400€ och arbetet är enkelt, tar bara typ 2-3 timmar (iom att man slipper enkelt åt uppifrån).

Om du har fel på actuatorn märker du det nog; displayens lampor lyser som på ett flipper som flippat ut. Limp mode, DSC, hela tjolavippen.
OK, så actuatorn är enkel att byta, men vanos felet då? Är det bara diesel knacket eller?
Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Vanossystemet kan ha många fel. I mitt fall var det själva pumpen ("inne" i motorn i oljebottnen) som hade sett sina bästa dagar. Man kan även ha andra fel i Vanos systemet på övresidan av motorn där själva Vanosen fungerer (alltså variabla kamtider tjolavippen) - och där kan det vara olika problem. Om du tror att du har problem med Vanosarna så skall du helt enkelt besöka VantaaM5 (aka Raikku). Åker du till Laakkonen eller Autokeskus eller annan BMW auktoriserad verkstad är troligen diagnosen alltid samma; "byt hela Vanossystemet" för xxx€ :-(. Utgår ifrån att du känner till S85 motorn på tomgång låter som en blanding mellan stenkross o diesel.
Tack Finnish fan.

Är Raikku samma finlandsvenska kille som i tiderna hade BMW verkstad på Drumsö?

Trevlig kille var det om samma.

Tror inte jag har några problem nu, bara förbereder mig. :)

Så även om din är renoverad så låter den som stenkross, eller?

Min låter som en diesel.
Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Raikku är en helt annan person. Tysk, som har verkstad nära flygfältet o är Evolve's representant i Norden. Kolla in VantaaM5 på M5board. Guru!

Han som hade verkstad på Drumsö (nu i Konala), alltså Hupiauto är J.Rännäri.

Vanospumpen i sig har mindre effekt på ljudet, det är sedan andra delar i systemet som får motorn att låta som en...diesel. Så även min har visst "oljud" trots ny pump.
Tack för infon!

Raikku verkar ju vara rätt person för M5'or!

Vilken är hans verkstad i Vanda?
Finnishfan, blev det Evolve softa?

Hur mycket gick det på isåfall?

Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Bayerishe: Tyvärr blev det ännu inte av pga av i) tidsbrist samt ii) avsaknandet av en sladd som krävs för "installationen". Priset torde vara aningen över 1000 €.
Var det dig jag såg i Stockmanns Q-Park idag?

Måste kontakta Raikku i nåt skede. Var i vanda har han sin verkstad? Jag beställde rpi's pulley kit till min bil, så har nu rpi scoop och snart pulley kittet.
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Börjar bli dags för en jägarsmörgås snart igen :)

Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Välkommen Ando, ryck mig i armen nästa gång!!! :)
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Tackar, ja det ska jag göra, ska kolla om jag kan få med mig Finnishfan också.

Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Bay: Han har verkstaden på Lyhtytie, men den är omärkt inne på ett industriområde. Bästa sättet är att bara åka dit, han brukar vara där myyycket. Kan skicka bildlänk till din email (?). O det var nog inte mig du såg då, iom jag torde ha varit uppe i Österbotten, min hemtrakt.

Ando: Trip till Raseborg låter inte fel. Återvänder dock från semestern (stugan i Kristinestad) först i slutet av Juli.
Tack för infon Finnish fan!

Ja, det skulle vara kul om du och Ando kom förbi, annors kan vi ju klart träffas mot esbo hållet också.

Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Fick en "blixtinkallelse" till Ekenäs igår ("måste" föra sonen till sina kompisars stuga) och försökte gå kring hamnen o se om någon blå M5 fanns där, men icke!? I så fall skulle jag (+dottern) droppat in på lunch. Nu blev det Prisses burgare istället (i den fantastiska värmen).
Burgaren är ju min också nufortiden:), jäklar vad synd. Var ni sent där? Åkte upp till hfors igår kväll.

Är nu på drumsö, besökte raikku idag, och min M5 fick tummen upp! Alpha N beställt! Kan knappt bärga mig:):):):):)

Är troligtvis i hfors hela dagen imorgon, om du har tid för en träff, andreasAtsurfnetPUNKTfi
Brukar inte ha M5'an vid Albatros, är oftast med frugans Mercedes A på plats.
Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Aj f*n, vi var där typ 13.30-14.30. Kul att du etablerat kontakt med R, är han inte kunnig så säg!? När får du softan? Är själv gräsänkling i några dagar (barnen hos kompisarna o frugan på sommarstugan), så en "fika" i hufvudstadsregionen vore inte helt fel (bor som sagt själv i Esboviken/Kaitans) o dagarna spenderar jag i Sockenbacka.
Raikku är verkligen nåt speciellt. Ser ut som det inte finns nåt som han klarar och vet.

Softan och omvanligen till Alpha N borde ske kanske redan nästa vecka! Beställde kittet hos Raikku igår.

Alpha N tar bort användningen av luft massemätarna. Och borde de en aning effekt till, samt en mycket mera precis gasrespons. :) Kan knappt vänta!

Min M5 är förresten en av "Nebulas" gamla. Har troligtvis bytt vanos samt smg. :)
Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Intressant detdär om Nebula...min är Nebulas andra gamla (dom var några killar där som hade varsin)...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.