AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.004

Kondensor fläkt e39 -97

Min Kondensor fläkt har inte snurrat alls så idag började jag kolla lite på problemet.
Jag tog isär kontakten och mätte lite.
På ett av stiften hade jag ström när acn var på, antar att det var lägsta hastigheten.
Dom andra två stiften (förutom jorden) fick jag aldrig någon ström på hur länge jag än väntade. Antar att det är de högre hastigheterna?
Sen provade jag att ge ström direkt i kontakten. När jag gav ström på det stiftet som fick ström ifrån bilen var det dött, men de andra två hoppade fläkten igång, flåsade på riktigt bra.
Så de två övre hastigheterna fungerar men inte lägsta hastigheten. Vad är fel då? Fläktmotståndet?
Har funderat på samma sak. Jag får ström i ett stift, men inte de andra. Antar att det kan bero på att system inte tycker det är tillräckligt högt tryck i systemet för att aktivera de högre hastigheterna på fläkten. Så långt lika för oss.

Själva fläkten är heldöd, oavset vilka stift jag försöker ge den ström med. antar att motorn har skurit. Fläkten går väldigt tungt att dra runt för hand.

Det finns ren reparationssats för ca 6-800 kr med just de två motstånd som kondensorfläkten har. Detta gäller E39 fram till 8/98 om jag minns rätt.
ri
699
riku
740iA -97
Mata ström direkt till fläkten från batteriet så man kan utesluta fläktmotorn som problem.
Det rör sig säkert om avbrott i effektmotståndet som sitter monterat i metallramen till fläkten.
Den styr de olika hastigheterna förutom max, och om fläkten funkar när man direktmatar den så kan ju själva motorn uteslutas.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.