|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte precis ett original lasträcke till E91'an sm har rails. Inga problem att smacka dit räcket, men jag har fått låna en takbox av en kompis som naturligtvis inte alls passar pga BMW's tjocka räcken. Hur har ni andra löst det? Ska man köpa 70-80mm u-byglar och riskera att skava räckena eller finns det något annat sätt? Hur sitter originalboxen? Antar att de fästena använder spåren i räcket? Kan man göra något med det? | |
|
Man ska egentligen ha en T-skruv som skjuts in i spåret. Följer oftast med takboxen om den inte är allt för gammal. Länk |
|
| Denna boxen har längsmedgående hål, så det skulle bara bli en skruv per sida. Är det tillräckligt? | |
|
Jag kör med en Thule Pacific som har "flexibla gripklor" och fäster bra på BMW:s originalbågar. Vet inte om denna lösning även passar andra boxar. /J.I |
|
|
Ska vara ett stort plåtbleck på insidan som fördelar trycket mot boxens botten. Vet inte om man kan köp sådana lösa. Alternativet är att tillverka nåt själv. C:a 200x80mm och uppvikta långsidor. Länk |
|
|
Ska vara ett stort plåtbleck på insidan som fördelar trycket mot boxens botten. Vet inte om man kan köp sådana lösa. Alternativet är att tillverka nåt själv. C:a 200x80mm och uppvikta långsidor. Länk |
|
| Rätt länk: Länk | |
|
Har varit i samma sitts som du med orginaltakräcke och en box som inte är en BMW-box. Monteringssats köper du hos BMW: nr.595047 - kostar 140 kr. Då får du 4 T-skruvar som passar i spåret på takräcket och vingmuttrar att fästa med på insidan av boxen. T-skruvarna är 25 mm från huvudet till topp. Du har ju fördelen att ha en bil med rails så att du kan skjuta takräcket i längsled för att passa hålen. Jag har en sedan så mitt räcke monteras vid 4 fixpunkter i taket och självklart passade inte detta sedan med de förborrade hålen i boxen. Löste det genom att sticka upp T-skruvarna i främre "orginalhål" på boxen och borrade nya hål som passade de bakre fästpunkterna. La sedan precis som pew skriver ett relativt stort bleck som jag köpte på Järnia på insidan i boxen för att fördela trycket. Körde 250 mil under skidsemestern och hade inga som helst problem med fästet av boxen och ej heller några förslitningar vid de hål i boxen jag stack upp T-skruvarna i, så 4 skruvar är tillräckligt. |
|
| Tack alla! | |
| Tack AveKin. BMW hittade inte ditt artikelnummer du nämnde, men vi letade upp T-skruvarna och muttrar. Listade typ 340:- innan eventuell rabatt. | |
|
Underligt! Jag köpte mina skruvar och vingmuttrar i December 2011 och i denna tråd uppgav jag vad som stod på kvittot. Prisökningen på några få månader från 140 till 340 var ju rejäl... Bra att det löste sig för dig i varje fall. |
|
| T-skruvarna kostade inte ett skit, men de rätt rejäla "vingmuttrarna" var rätt kostsamma. | |
|
Jag har en thule box. Det är "gripklor" på den som greppar runt räcket. Kan du inte köra sånt? |
|
| macattac: problemet var ju att jag redan hade en box tillgänglig. Har iaf nu kört 450 mil med lösningen enligt ovan. Inga problem alls, även om lasträcket verkade vilja efterdras rätt ofta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.