AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.419

540i "klingar" från bakvagnen när man släpper kopplingen

Hej!

Om man kör på tex 1an och skiftar mellan pyttelite gas och ingen gas så hör man att det "klingar" ifrån vad jag gissar är någonstans vid bakvagnen (ljudet kommer med glappet så att säga). Det är nästan bara så man hör det om man har öppen ruta, men misstänker ändå att det är någon del som skulle behöva bytas. Vad tycker ni jag ska börja kolla för att kunna lokalisera ljudet och åtgärda det?
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Hej

Förmodligen så har du ett glapp eller en lös del i bakvagnen.
Och det är förmodligen i drivlinan eller något som påverkas av av den.
Då ljudet uppstår när motorn bromsar och bilen skjuter på.
Kolla om ljudet hörs om du kör över ett gupp eller en kant också.

1. Ett klinkande eller kluckande ljud lan uppstå när fjädrarna till P-bromsbackarna rostat av. Då lossnar backarna och slår emot truman vid gupp, gas släpp eller bromsning.

2. Men det kan lika väl vara någon bussning till diffklumpen som är slut.

3. En kulled som gått torr och därmed inte är följsam villket ker upphov till klonkljud.

4. Hardry skivan kan vara slut i kardanen.

Det är bara att hissa upp kärran och känna efter på grejorna.

/F1
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Det hjälper dig föga men samma ljud har jag haft på min manuella 540 ett tag. Såg för några månader sedan en annan användare här på forumet med E39 (tror inte det var 540) som åxå beskrev ljudet. Har för mig att man skrev nåt i stil med "splines" som helt enkelt hade med åldern att göra, utslitet som man kunde låta vara....har inte prioriterat min gamla bruksbil så jag åker runt & klingar fortfarande. / Daniel
Hej igen!

F1 power vi är inne på samma spår hör jag. Alt 1 är det inte. Jag tänkte lite på hardyskivan innan jag skrev tråden, men inte hört så många som haft problem med den innan. Kan man känna det om man hissar upp den? Har inte lyft hemma, men bör kunna lösas till nästa helg.

Vet inte om det kan spela någon roll, men vid lätt inbromsning blir det ibland vibrationer i ratten.

Propeller: Okej, hm jadu man ska väl inte utesluta något när man inte vet, men slitna splines känns spontant inte så troligt, eller har jag fel? Har din haft samma ljud hela tiden eller har det ökat med tiden?
Tv
1
Tvärman
540i/6 -95
Tjena! Kommit någonvart med klingandet? Har precis samma problem på min 540i/6 e34.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.