|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ursäkta att jag bumpar gammal tråd, men hur i helvete får jag bort själva axeln? Har släppt på allt, men den sitter som berg.. När jag juckar på själva axeldelen så följer ju hela handtaget med? Det ser nästan ut som att det sitter någon typ av klämring i botten? Smorde järnet och gav upp för idag! | |
|
Jag fick slå ut min på min 540. Försiktigt bankande så fick jag ut den. På 530 hände samma sak men där ville den aldrig lossna så jag fick såga isär tryckknappsdelen för att få bort grejerna från bilen. Sen köpa ny tryckknapp och den del med axeln. Provade för skoj skull att sätta det fastärgade delen i ett skruvstäd och banka på axel men den vägrade lossa. Min bil: Länk |
|
|
Hej Det sitter två gummiringar nere i hålet, dom går att pilla loss/sönder med en typ tandläkar syl/krok och mycket tålamod. Det är dessa som fastnar mot axeln. När du pillat ur dessa ringar så ramlar axeln ut. PS. på min vagn har den fjädrande piggen i armen fastnat i övre läget. Antingen pillrar jag ut den, eller köper ett nytt. Någon som har ett tips? |
|
|
TibbeT, jag såg inga gummiringar? Kanske förtvinat med tiden ;-) I mitt fall så hade först hela den här delen Länk totalfastnat i "plåtkragen" i tryckknappen Länk sen när jag haft sönder/sågat/bankat för att till slut få ur axeln insåg jag att det endast såldes komplett som i den första länken.... Tibbe, menar du piggen som går ner i själva motorn i stora luckan? Artikelnummer på grejerna om någon behöver: Tryckknapp bakruta: 61318363631 Enheten med axel i komplett: 61627067893 Min bil: Länk |
|
|
Själva axeln och spindeln är gjorda i två olika metaller, så de ärgar ihop. Oxidering mellan syret i luften, två olika metallers galvaniska spänning och den perfekta katalysatorn: saltat isvatten. Vilket blir extremt i länder som vårt, där salt och slask/snö/vatten förekommer i helt andra mängder än i länder i övriga världen (bortsett från Ryssland, Finland och Norge). WD40 är bra att lösa (om det inte gått för långt - och det finns andra rostlösare), men sedan bör man smörja med något mer beständigt fett (WD40 försvinner fort), som nämnts tidigare i tråden: typ propelleraxelfett, lithiumfett, eller egentligen vilket smörjfett som helst som STANNAR KVAR, så att inte syret kommer åt metallen. Smörj varje höst, spruta in lite fett (det finns ett smörjhål) så får ni inga problem. |
|
| Kan vara olika utförande per land / årsmodeller som gjör att jag har gummiringar. ( Belgisk -01'a ). | |
|
tips Ta bort hela klumpen och lägg den i lacknafta ett dygn. HN |
|
|
Hur gör man on lilla skruven i kåpan med öppningsknappen har fastnat och bara snurrar runt. |
|
|
TibbeT: det är en torx, har du dragit den rund i skallen eller roterar hela insatsen? Gängan/honan sitter ingjuten i plasten om jag minns rätt. Oavsett så låter det som du får skära sönder hela plasten med en kap. Om du är försiktig så skär du inte av elsladden till kontakten. På en av mina bilar fick jag skära sönder även metallspindeln med en kap, den var helt omöjlig att få isär. Ny (spindel + plast) är inte jättedyrt som tur är, men några hundralappar, kring 4 har jag för mig. |
|
| Det verkar som jag minns fel, lite dyrare är den: Länk. Bytte även knappen/plasten (några hundra till) | |
|
Jag sågade isär den mjuk i plasten, sen ny tryckknapp. Art nr61318363631. Tror inte den går att rädda. Möjligen kan man "renovera" spindeln. Min bil: Länk |
|
|
Kom på en grej. "Locket" ingår ej i tryckknappen. Köpes separat, skruv följer med. Jag missade det och fick åka 2 gånger till BMW. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.