|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej nu har bakrutetorkaren börjat krångla på e39an den stannar ungefär klockan ett, den går lätt dit men tar stopp får stänga av bilen och starta om för den ska gå tillbaka, tror ni det är bara och smörja och med vad ska jag smörja med?? | |
|
Du kan ju prova att öppna koffertluckan och försöka vrida torkarbladet manuellt först för att se att den fastnar i läge kl 1. Fastnar det när du har luckan öppen så är det säkert något skit i genomföringen och då är det bara att plocka isär och fetta upp |
|
| Spraya WD-40 runt lagringen och vrid manuellt som BaNaN85 säger. Går det riktigt tungt så ta en skiftnyckel och vrid på medbringaren på insidan fram och tillbaka ska du se att det släpper. (Det är alltså glasluckan du öppnar så att motorn frikopplas från torkaren) Plockar du isär är marinfett för propelleraxlar en lämplig produkt. | |
| provat och den gick lätt fastna inget... nu efter jag vridit manuellt går den ännu sämmre torkaren | |
| Då kanske felet sitter i motordelen denna gång. Annars är det vanliga att torkarlagringen i glasluckan kärvar. | |
| den går till ungefär klockan 11 nu stannar där men vill inte gå tillbaka men öppnar jag luckan och stänger den och stäger av bilen går det tillbaka men det låter en liten smäll då också.. undrar om den kuggar över eller något sånt torkararmen inte orkar gå?? | |
| den där skruven var ju förstås fast rostad så kom ju inte åt att smörja heller och vill inte bryta sönder något när jag inte har reservdelar.. är det bara nytt plast skydd jag beöver om jag ska bryta upp det?? | |
| Om du bara öppnar och stänger BORDE det inte bli så, men om torkarens läge rubbas medan luckan är öppen så träffar inte medbringarpinnen på torkararmen hålet i motorns bricka vilken då fjädrar in. När motorn sedan startar ploppar brickan ut igen när hålet passerar pinnen. Kanske det du hörde som en liten smäll? Vet inte hur det ser ut riktigt då jag inte plockat isär det själv, men lite ledtrådar kanske finns på realoem. | |
| finns två hål den kan gå i ett större och ett mindre vilket av dom ska den va i?? kan du kolla på din om du har en touring evntuellt ta en bild och skicka | |
| Det är det avlånga hålet (spåret) som medbringaren skall in i. Det ska vara till vänster, klockan 9 i viloläge. | |
| konstigt då är det rätt ändå stannar den kanske är motorn som inte orkar med | |
|
Jag följer tråden med spänning då jag haft flera olika fel på mina e39 tourings relaterat till bagageluckan. Använd inte för mkt våld, finns visserligen ett översslagsskydd men bränner motorn kan du inte längre öppna glasluckan utan att montera ner inredning. Min torkararm går från klockan 09 till klockan 14. Har gjort så sålänge jag ägt bilen. Glöm inte att posta svaret när du löst ditt problem. |
|
|
Oftast kärvar torkaren ihop beroende på att det är olämpliga materialval - en stålaxel inuti en lagring av aluminium. När fettet försvunnit så oxiderar aluminiumen - extra snabbt pga kontakten med stålet - och torkaren börjar kärva. Smörj med WD40 tycker jag också, som Anders-72. Går det för långt (pga lathet eller snålhet) så får ni köpa en ny mekanism. Den är inte så jäkla dyr, har för mig att den ligger kring 400 på BMW. Henrik: sluta larva dig nu, spruta in WD40 i bägge hålen - vad spelar det för roll om det blir lite för mycket smörjning? :) |
|
| Måste jag inte ta bort plastkåpan för att kunna smörja vid axeln för har provat men skruven som håller fast kåpan är ju fastrostad och blev rund direkt jag försökte få lös den... | |
| Där saltvatten kommer in på vintern, kommer även WD-40 in. Det kan gå att få igång en kärvande lagring på det viset, men för mer långtidsbehandling är nog demontering och smörjning med marinfett bättre. Spraya på rejält på båda sidor och vrid armen för hand fram och tillbaka. Oljan kryper in i lagringen. | |
| Min bakrutetorkare fungerar perfekt.. borde jag öppna den och smörja på lite extra ändå? | |
|
Det skadar väl inte. Då den redan går lätt borde det vara enklare att demontera. Min erfarenhet är att de vill kärva när de inte använts på länge. |
|
|
Hade också problem med kärvande axel. Provat med att ta bort torkaramen samt låsrlingen med chims oå torkar axeln. Gick inte att lossa axeln genom att knacka och vrida sammtidigt. Passerade en verkstad i nordtyskland ( neumunster ) påp vägen hem och den fiffige mekanikern rensade först runt axeln under chimsen tills han kom till en gummiring. Delade gummiringen med en vass pryl typ tandläkar verktyg och tog ut gummiringen. Och då ramlade axeln ur. Gissa om det blev en glädjedans. Polerade axeln och rensade delen som sitter i vindrutan. Smorde in axeln och stoppade tillbaka den. Petade ned nya gummiringar från utsidan och nu går armen som "smort". Gissa priset ( utan kvitto ) 20E han fick naturligtvis 30E då han är kompis till en go vän där nere. Vill ju kunna komma tillbaka om det blir flera fel och så kändes det som ett något lågt pris för en dryg halvtimmes jobb. |
|
|
Är det någon som har en sprängkiss på hur det ser ut och hur delarna sitter ihop till en bakrutetorkare |
|
|
Det här är det jag hittat men ganska intetsägande: Länk Mats PÖ, får du inte isär det? /Ola Min bil: Länk |
|
|
Min kärvade fast fullständigt för ett par år sedan. Under några dagar sprutade jag dagligen in WD-40 i det lilla hålet vid öppna-knappen och satte i en papperstuss. Till slut lossnade det och torkaren funkar perfekt fortfarande. För er som har det problemet, alltså. ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.