|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har en 523i modellår 00 som jag bytte kamaxelgivare på insugssidan. Hade mycket problem med detta och de första givarna var eftermarknads och fungerade inte riktigt. Nu har jag en BMW originalgivare. Innan jag bytte givare så gick alltid förbrukningsnålen ner till 0 när man motorbromsade eller släppte gasen under färd. Med alla de nya givarna så åker nålen upp på 1/liter milen när jag motorbromsar dock så går nålen ner på 0 när man kommer under cirka 2000 varv på motorn. Då känns det som bilen rycker till lite och så går nålen ner på 0. Har man kört bilen i en hastighet över ca 120 km/h och varvat motorn lite så går nålen hela tiden ner på 0 som den gjorde förr. Jag förstår mig inte alls på detta! Vad kan det vara, problem med insprutningen eller bara nålen som är konstig? Tack på förhand | |
|
Låter helmysko, aldrig sett en nål som beter sig så. |
|
|
Har nu börjat att ringa in problemet! Efter att ha felsökt det mesta som jag tyckte att det kunde vara så som lmm, kamaxelgivare, bränslesystemet och en hel del annat så kom jag att tänka på att antispinnsystemet (ASC) påverkar ju motorn. Då testade jag att koppla ur det med knappen i bilen och vips så fungerar allt precis som det ska! Inga ryck, motorn går bättre och bränsletillförseln stryps när jag motorbromsar. Misstänker att det antingen har med att jag har olika däckdimensioner from och bak eller att det är fel på systemet. Några ideér? |
|
|
En tanke bara... Undrar om det kan vara spjälllägesgivaren som strular. Nr 2 i Länk Mvh Håkan |
|
|
Många l (L) blev det, men du förtår säkert ändå. :-) Om du söker i forumet så finner du läsning om detta. /H |
|
| Har sökt kring detta med spjällägesgivare. Har dock inte fått fram något svar på hur man kollar om den är trasig. Hur gör man detta? | |
| Den givaren finns inte på min m52tu motor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.