AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.050

N53 och val av oktantal

Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Har en 530i -08 som snart gått 9000 mil. Vad jag vet så har högtryckspump, tändspolar och spridare bytts ett par gånger på denna fram till ca 7000mil. Det jag undrar är om det som bytts ut är till förbättrade grejer eller om det kan uppstå igen då det verkar vara ett känt problem. Hjälper det att motverka detta om man går upp från 95 oktan till 98 oktan, eller kan man få något annat följdfel?
//FF
Karl-Hilding
Jag har skrivit mycket om detta på AP.
Och det är av egen relativt dyr erfarenhet.
Sök på 98 okt, N53, 272 hk, osv.
Jag har bytat till högtryckspump som kom 2011.
Och jag tankar bara 98!!
Aldrig att jag pyttsar i 95!!

Hälsn Karl-Hilding
Karl-Hilding
Glömde skriva:
Efter högtryckspumpsbyte tankar jag enbart 98 okt.
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Ok, men du ser inga problem med att byta till 98 oktan med gällande högtryckspump för mig? Måste bara kolla så jag inte får något oväntat känt problem på halsen :)
/FF
Karl-Hilding
Tvärtom så är det bättre att du tankar 98 okt oberoende om du har pumpen från 2007/2008 eller den från 2010/2011.
Som du kanske läst så körde jag på 95 okt med den gamla pumpen och vet inte om det var anledningen till strulet.
Och att jag tankade 95 okt 15 liter efter pumpbytet och det ryckte konstant!
Så "offra" den 50-öringen och tanka 98 okt.
Jag har kört ryckfritt sedan dess.
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Ok, tackar för svaret, det blir 98 framöver för mig..
/FF
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Sen brukar det ofta gå att "räkna hem" merkostnaden för 98an med sänkt förbrukning.

Dom BMW och MB bilar jag haft (med V8 och V12) så har förbrukningen varit mellan 0,5-1 dl/mil lägre med 98 oktan
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Jag har i förebyggande syfte kollat marknaden lite ang detta, tanken är nog att beställa delar så jag har hemma om det börjar bråka.
Spridare:
Länk

Nya AT högtryckspumpen:
Länk

Tändspolar:
Länk

Kollat priserna på ebay både i US och UK och tycker det var lika dyrt eller dyrare. Finns det någon annan källa som ev är billigare ?

Sen kör jag som en biltjyv nångång ibland och tankar bara 98 oktan. ...Blir som när man körde saab 9000 och alltid hade en extra tändkassett i bagaget..
Karl-Hilding
Ja jag snålkörde nog lite väl mycket under vinterperioden 2010/2011 men å andra sidan så var det en jäkla massa snö och ligga på höga farter var inget som tilltalade.
Men numera trampar jag på lite extra för att inte köra på mager blandning för ofta. Också på rekommendationer från "experter".
J-
534
J-A
325i T -08
Dofus:
Nya tändspolar kanske du kan få av BMW?
Länk

En app och OBD2 interface är inte fel för att konstatera vilken tändspole som är kass. Utvecklingen går framåt eller.......

Do
181
Dofus
E39 528i -00
Tack för infon, skall kolla upp det
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Det var korrekt, fanns en recall på detta.. + en för någon batteriklämma.

Tid bokad för uppdatering
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.