AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.647

E91 - Vattenläckage via dörrar- Goodwill/Förlängd garanti?

Visa användare
4
jbrobergsthlm
320ia Touring-08
E91.

E91:a - 2008.

Har tyvärr upptäckt ett icke smickrande fel på min E91:a fr 2008.

Vid regn/tvätt eller liknande tar min bil in vatten via framdörrarna.

Upptäckte detta av en slump efter jag tvättat bilen, att det var rejält blött. Har sedan följt problematiken och testat de trick jag fått utav er på forumet med papper.

Vattnet kommer in så att säga "tjugo i 4" sett fr förardörren fr utsidan. Dvs strax ovanför BMW emblemet. Har tillfälligt löst problemet med frottéhandukar men det känns sådär att en 4 år gammal BMW skall ha detta problem.

Kan ju se i forumet att både E46+E39 haft dessa problem vilket också bekräftades av en mekaniker på BMW Danderyd.

Jag har kontrollerat allt som går och kontrollera och bilen är i mycket bra skick och är väl omhändertagen av tidigare ägare ( jag är nummer 2 ) och inga lister är trasiga.
Däremot är det fuktspärren som inte fungerar som den ska av någon anledning.

Hur ska jag agera mot BMW i detta ärende? Enligt dem gäller ingen goodwill eller förlängd garanti då jag inte är första ägare vilket låter galet då bilen gått exakt 8000 mil är 4 år och 5 månader. Just en BMW som läcker in vatten är ju inte så smickrande och detta är har säkert pågått för tidigare ägare.

Då det inte är floder av vatten och man missar det helt när mattan ligger över så undrar man hur det ser ut under. Däremot ser undersidan fräsch ut än så länge.

Jag vill ju självklart att en bil med ett "troligt" tillverkningsfel borde kunna åtgärda detta som goodwill( även om jag är färgad i frågan) .
Och i synnerhet ett kvalitetsmärke som BMW.

Hur går jag tillväga, och är någon annan drabbad av samma fel utav denna modellserie?

Mvh Jan-Åke
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Länk
Visa användare
4
jbrobergsthlm
320ia Touring-08
E91.

Tack, Jag såg den frågan lite senare.

Dock gärna hjälp från kunnig BMW kännare vilka knappar jag kan trycka på gällande goodwill/Förlängd garanti på verkstaden.

Verkar ju vara helt beroende på vem som tar hand om bilen.

Några tips på tidigare Goodwill ärenden med läckage av vatten ni känner till?

Precis som en annan ägare skrev, vem förväntar sig att en BMW ska läcka vatten,

Har kollat de saker som stod i länken förutom att riva sidan vilket jag överlåter till ngn med tid och mer kunskap. Tar bara in vatten fram och inte bak och fukten går via framdörrarna/ mellan fuktspärren och den nedre extra spärren.

Det verkar som att vätskan hamnar på "fel" sida av spärren.
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Hej!
Har du fått något svar från BMW Å.F.?
Jag har samma problem i min 320dT från 2008, ganska mycket vatten har kommit in på passagerarsidan fram.
Länken ovan handlade ju mest om E39, frågan är om det är samma felkälla på våra E91'or?

/Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.