|
|
|
|---|---|
| vilken e39 touring ska man köpa, vilka ska man akta sig för, då menar jag årsmodeller och motorer. Funderar på en 523 touring -00 eller en 525 touring -01, eller ska man kolla på dom lite nyare -02 -03? Ska lägga Max 40 000kr | |
| Smaksak. De äldre har mer problem med ABS-givare, ABS-styrdon och de senare sägs vara något mer rostkänsliga. De sena M52:orna har ju dubbelvanos lika som M54 och går billigt och bra. Mindre problem med vevhusventilation vid kyla också på M52. Med-01 får du ju lite modernare utseende med faceliften. Vet inte om alulister m.m. invändigt också kom med faceliften, men själv tycker jag det känns lite modernare på en ändock gammal bil än pre-faceliftens inredning. | |
|
Om man inte vill ha en faceliftbil för utvändiga utseendets skull, så skulle jag satsa på en pre-face, då du får mer bil för pengarna. Och det är lättare att hitta en bil med trä och skinn/plysch och inte dom vidriga biltema "alu-listerna" samt mönstrat stenhårt tyg Som tidigare nämnts så har dom tidigare (520, 523, 528) med M52 mindre problem med frusen vevhusventilation. Personligen skulle jag hoppa 520 då den är nog så klen för bilen, men 523an och 528an är två mycket trevliga motorer som både är starka och snåla oavsett om det är enkel (-98) eller dubbel (99-) VANOS. Satsa hellre på en lågmilad pre-face istället för en halvsunkig facelift när det är 40.000:- som är budget. |
|
| ok , hur är det med Abs och dsc problem på en 525 -01, brukar det krångla på dom? | |
| Givarna verkar inte alls vara samma bekymmer som tidigare. Jag har t.ex. aldrig bytt någon på min som jag haft sedan -05. Däremot verkar styrmodulen som sitter på ventilpaketet ta stryk av värmen och krångla ibland. Finns någon tråd där trucker har problem med detta. Men vanligt tror jag inte att det är. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.