AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.166

varvräknare 7000rpm, trippmätare "ppp.p", yttertemp lagt av efter radiomek.

Tr
38
Trelle
330iT -06
ford maveric -04
Först la radion av, leta o. mecka igår utan stora framgångar, efter montering av instr.panel har yttertempmätaren o. resten av färddatorn slocknat
och varvräknarn åker upp till 7000rpm vid start och trippmätaren visar "ppp.p".
Hittar inget med carsoft, har haft batteriet bortkopplat inatt, och fattar inte varför.
Vänder mig till forumet som vanligt när svårigheter kommer upp, då lösningar brukar finnas av entusiastiskt folk.
//trelle.

Gå sakta och metodiskt igenom monteringen av allt kablage och alla kontaktstycken igen bakom instrument och stereo osv (med batteriet frånkopplat).
Många kontakter har hävarmar och låsningar som inte alltid kommer på plats ordentligt, kika så att inga kontaktpinnar är böjda eller brustna.

FP
Tr
38
Trelle
330iT -06
ford maveric -04
okej,tror du felet finns där?
Det blir ganska drygt, har gått igenom allt idag men utan resultat ska absolut ta itu med det imorgon igen.
tack för tipset Folke
// Trelle
Tr
38
Trelle
330iT -06
ford maveric -04
Har letat o. kollat plintar, kontakter, säkringarna igen, men inget konstigt är hittat.
Startar man motorn går den lika jämt som förrut, men tycker det luktar "starkare" än förr.
Har ringt BMW-malmö idag o. frågat teknikerna där, som inte kände till liknande fall.
En sak trodde de var att att någon säkring var sönder eller att den "tappat" kodningen till instrumentpanelen (kanske BC/MID-modulen,tror jag, den får ingen kontakt med min carsoft, "module doesnt respond" ).
bmw-mö har verkstadstid först nästa vecka, ska kolla med NFS-mö istället, de lär också ha instument för detta.
Vågar man köra som den är nu??
Kan något relä ha "klibbat" ihop??
-forts följer.
//trelle.

Tr
38
Trelle
330iT -06
ford maveric -04
Har glömt en sak.
När jag mecka 1:a gången i söndags hade jag cetek-laddaren kopplad i motorrummet, och när jag sen plockade av minuspolen på batteriet blinkade många lampor till o. "klickade" i reläer innan jag snabbt kopplade ur cetek-laddarn.
Dem jag pratat med på verkstäderna trodde inte de var av betydelse. eller?
//trelle

När du kopplade bort batteriet så försökte laddaren hålla spänningen uppe vilket den inte klarade och därför gick elsystemet med någon odefinierat lägre spänning en stund.
Inget man önskar men det borde resetas när du kopplar in batteriet nästa gång.
Inte orimligt kanske att den tappat kodning osv i instrumentet.
Att Carsoft inte får kontakt med MID eller andra moduler händer och är nog av sekundär betydelse just nu.

FP
Tr
38
Trelle
330iT -06
ford maveric -04
Japp, enligt bmw-mö och nfs-mö trodde de att någon modul kan tappa kodningen vid somliga händelser, även så enkel som när man kablar igång en annan bil eller att bilen blir igångkablad.
Tyvärr får jag vänta tills nästa vecka då jag fått tid på bmw-mö. Ödet är hos dem, men jag följer gärna tråden.
Ang. om det har resetats när batteriet kopplats på nästa gång har inte funkat här, det har gjorts flertal gånger men, ska det vara uppförsbacke så ska det....
// ha det trelle.

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Fick liknande problem med min efter att ha kablat igång ett slut batteri.
Detta rättade sakta men säkert till sig efter några mils körning till fullt normalt läge.
Tr
38
Trelle
330iT -06
ford maveric -04
Okej Jonaz_6, det lät intressant att andra åxå har/hade liknande problem.
Vill du precissera dina sympton närmre, hade varit bra om dem reparerade sig själv.
Själv har jag inte vågat köra med bilen, men blev klart intresserad och lite hoppfull av ditt inlägg.

//trelle

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Det hände efter att jag meckat med stereon. Lyckades då även med en ordentlig kortslutning. När jag till slut var klar så var batteriet tomt så jag tog starthjälp. Efter detta visade flera av mätarna maxutslag. Var då redan lagom irriterad över tomt batteri och kortslutningen så jag brydde mig inte nämnvärt över detta, men efter någon mils körning så började de vandra tillbaka till normalläge. Kan de på något sätt tappa kalibreringen så de kalibreras om genom användning? Jag vet inte.
Men prova att kör med bilen lite, du lär ju inte kunna förvärra problemet iallafall.
Tr
38
Trelle
330iT -06
ford maveric -04
HHHm, ja det tål att tänka på.
Hur funka färddatorn(BC) och trippmätarn?
//trelle

Tr
38
Trelle
330iT -06
ford maveric -04
Har idag kollat m. bmw-mö, som felsökt min 523ia -98 grundligt, kodat om allt i bilen
och funnit att kombiinstrumentet är felet. (art.nr: 62106942225)
Nytt på bmw kostar nästan 7000kr + 1800kr för montering o. kodning.
Att köpa nytt känns överdrivet på så gammal bil.
Ska man köpa beg. på skroten för 1000kr eller skicka iväg på reparation till någon firma????
Tar gärna emot tips o. synpunkter.
Har läst många trådar här på AP, men ej fastnat för något än.
//Trelle.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.