AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.321

HU med lågnivå

OK nu måste jag få lite hjälp.

Är sjukt trött på min standard business stereo nu, BU för den!!

Vad har jag för alternativ? Om jag vill ha något som är BMW-likt? Byta till Professional, men den verkar ju inte så kul heller? Har Professional Bluetooth? Annars är det Dynavin?

Funkar alla funktioner i Dyanavin? OBD-funktionerna med alla motorinfo som kyltemp osv?

Finns det någon BMW-stereo som jag kan montera som har lågnivå så jag fortfarande kan behålla orginalutseendet på stereon, eller är det bara dynavin som gäller då?

mvh Martin
Vilken bil gäller det?
e91- 2007
Vad är det du är ute efter. Att få fler funktioner eller att få bättre ljudkvalite?

Det finns BMW professional stereos med bluetooth inbyggt från 2010 eller 2011 års modell.
Sen beror det på hur stereon är programerad vilka funktioner som är på. Det finns forum som beskriver hur du kan programera om stereon. Du kommer även att behöva koppla in lite kablar för mic och annat för att kunna ringa genom den. Så det är lite pyssel att få till det.

Det finns ingen lågnivå ut på någon av BMW buisness eller professional stereona till E87/E90. Däremot så är kvaliteten på Professional bättre än från buisness modellen.
Det finns bra hög-lågnivå omkopplare att köpa för runt 600-700 kr. Allternativet är att köpa en DSP processor för mellan 3-5000kr som du kan ta in högnivå direkt i och få möjlighet att dela aktivt, tidskomp och EQ.
Här är en länk på de olika paketen som fanns runt 2006 för 1-serien. 3-serien var väldigt likt och delar samma komponenter

Länk

Jag hade själv buisness radion i min 1-serie med grundhögtalarna. mellanregister i dörrarna och två 6.5" basar under stolarna tillsammans med ett par mellanregister längst bak.
Jag bytte ut mina högtalare till ett Hertz HSK163 3-vägs system. Det blev som natt och dag kan jag säga. Du kommer inte att tjäna något ljudmässigt att bara byta stereo eller sätta dit ett slutsteg utan att byta högtalarna.
Om du byter ut högtalarna mot något av eftermarknadskitten som finns så kommer du att bli hyffsat nöjd med ljudet i bilen. Det kommer att gå ifrån att låta totalt värdelöst till att låta helt okej.

Så mitt råd är helt klart att börja med att byta högtalare innan du funderar på att byta stereon om du inte har hifi högtalarpaketet redan med diskanter och riktiga basar under stolarna.
tack för svar!

Det jag hört är att om man kopplar in ett slutsteg på högnivån med högnivåingång typ DLS CA31 och du sedan skickar detta till ett par delningsfilter som sedan i sin tur går till en 4" och en diskant så blir ljudet helknas då businessstereon har något låst med diskanten så jag kommer få sjyhög diskant? Men i min businessstereo kan jag justera treble?

Ja men det låter ja bäst att byta till en professional och sedan få BT den vägen och sedan koppla in ett slutsteg på högnivån och sedan dra dessa till två DLS framelement typ DLS C4?

Går ju även koppla in basarna under stolarna till slutsteget.

Vad tror ni?
Har du diskanter idag eller har du enbart 4" bredbandselementen och sedan en 6" sub under en stol?
Får du in DLS C4 i dörrarna? Kolla så att de inte är för djupa bara.

Det finns olika kurvor /EQ inställningar på både Buisness och Professional CD spelarna. Nedan ser du hur min Buisness radio ser ut och vad man kan programera/ändra på genom att koppla upp sig emot den.

AUX
aux
CKM
true
GAL_KURVE
gal-kurve_3
SOUNDAUSSTATTUNG
stereo
TP_MINIMAL_VALUE
wert_0
VOLUME_ADJ
pl2_stereo
TEL_MINIMAL_VALUE
wert_0
COUNTRYCODE_RADIO
ece

förstod inte mkt av det där tyvärr.

Jag kan ju justera bass och treble på stereon, är inte treble diskant?

Jag har 4 orna utan sep diskant.

Ja C4 ska passa enligt mina mätningar med liten justering på några mm. har sub under båda stolar.
Det finns bas och diskant som går att justera på stereon som du säger, både på professional och buisness modellen.
Dock så är ej tonkurvan rak ut ifrån någon av spelarna även fast tonkontrollen står på 0 på både bas och diskant.
Det jag visade ovan var de olika inställningar man kan göra på en buisness modell av stereon. De olika GAL_ kurvorna är som olika eq sättningar som görs ifrån fabriken när bilen levereras. Dessa kommer du enbart åt genom OBDII interfacet och kan programera/ändra på dem där.

Om man har Buisness modellen så har de inte ändrat så mycket på ljudkurvan vad jag vet.
Om man däremot har en professional modell så ändrar de ganska rejält mycket på kurvan.
På professional modellen så finns det en parameter som heter:

CAR_COMP_ACTIVE

När CAR_COMP är aktiv på professional stereon så ändrar de rejält på ljudkurvan. När jag kopplade in min Professional stereo och jämförde den mot buisness modellen så lät det rejält mycket djupare. Dock så började det dista rejält när man drog upp volymen.
När man tog bort CAR_COMP_ACTIVE så kunde man spela ungefär lika högt med professional som buisness modellen.

Om jag skulle koppla in ett slutsteg på stereon utan att gå in och ändra i inställningarna i stereon så skulle jag nog välja buisness modellen......

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.