AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.009

Dags för service? Vad ska göras? E39

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjenare. Har en E39 -96 som är fullständigt regelbundet servad fram tills att jag köpte den för ett år sedan.

Nu har den gått 23.100 mil, och senaste service gjordes i September 2009, vid 21.600 mil. Då gjordes "Ölservice" och "Kuhlmittel". Kan tyvärr inte tyska, så vet inte vad det innebär :)
I alla fall, så lyser nu Oilservice-lampan på instrumentbrädan rött när man startar bilen. Det var ju trots allt 1.500 mil, eller 3 år sedan sist.

Det enklaste hade ju varit att bara lämna in den, men som fattig och nyfiken student, så vore det roligaste och billigaste att göra det själv.
Kort och gott: vad ska göras? Hur mycket brukar den här servicen kosta hos verkstad?

Fylla på motorolja kan jag ju själv, men är det några filter som ska bytas? Är sådan här service något man gör lätt själv?
Är det farligt att fortsätta köra med den nu, när servicelampan lyser rött?

MVH Naikon
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är byte av kupeluftfilter vid varje oljeservice, åtminstone efter 2001.
Att tappa ur oljan, byta filter och fylla på nya olja är oerhört lätt på E39. Du behöver en stor hylsa till oljefilterlocket. 36 mm TROR jag.

Tre år gammal olja? Fy! Byt den minst vartannat år oavsett miltal.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Ok, så du rekommenderar oljebyte+oljefilter? Antar att det är det som är basic...

Har aldrig gjort ett riktigt oljebyte med filter, utan har bara fyllt på olja förut. Det låter ju rätt lätt som du beskriver det...
Skulle uppskatta om någon kunde hitta en bra guide online om hur man gör, gärna bilder :)
ma
7.450
marin849
Filtret SKA bytas annars åker ju ev. partiklar runt i motorn!

Länk
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Sitter en bult på oljetråget under bilen, under plastlocket. Lossa den och oljan rinner ut.

Oljefiltret borde se ut som något i denna tråd. Länk
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Följer det med o-ringar när man köper oljefiltret? Eller behöver man köpa något annat separat?

Och ska man smörja in filtret i olja? Mycket noggrant?
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
de brukar följa med när man köper filter! har aldrig varit med om at det inte har följt med!
filtret behövs inte smörjas in det monteras bara i behållaren men smörj gärna in oringen som sitter på locket så gliuder det på plats gött!

och så är det som marin säger en 36 hylsa som behövs, men rörtång eller dyligt har funkat för mig någongång också men då riskerar man att skada locket till filtret.
byt som sagt även luftfiltret och båda pollen filtrena om dessa är gammla?!
dessa filtrerar bort lukt osv från utsidan
ma
7.450
marin849
Stora o-ringen ingår samt ny packning till oljepluggen under motorn.
Det kan vara bra att byta de två små o-ringarna på filterhållaren också. köps separat.
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
står i serviceboken insp 1 å insp 2
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
När jag tömt ur den gamla motoroljan, och ska i med den nya, hur mycket behövs då?

Jag har en sådan här oöppnad dunk, Länk på 5 liter. Räcker den? Har inte en aning om hur mycket jag ska ha i...
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Bytte min olja igår. Du ska ha 6,5 liter.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Åfan, då är det en till dunk som gäller? Vore skönt om man kunde köpa endast 6.5 liter... är det viktigt att det ska vara exakt samma också?

Exakt 6.5 liter?
ma
7.450
marin849
När jag bytte lutade jag bilen med domkraft några gånger o lät stå ett tag. Tyckte jag fick i snarare 6,8 liter än 6,5 men mätte ju inte helt exakt, bara enl skalan på dunken.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
marin849: De två ggr jag bytt själv på min så tycker jag också att det gick något mer än 6,5 liter. Har då fyllt tills det är i toppenmarkeringen på stickan så att säga, och när jag tänker efter så var det nog, precis som för dig, runt 6,8 liter trots att specen säger att det ska vara 6.5 liter. Mätte också efter skalan på dunken dunken....

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.