AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.699

Vad gör ECO pro och sportknappen på en 520d EDE f10

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det finns en knapp som man kan typ ställa i sport, Eco pro, comfort och annat. Vad gör den? Det heter nog driving experience control i katalogen.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Beroende på utrustning på bilen så ställer den om bilens gasrespons (standard), styrning, dämpning (tillval) och växelpunkter (automatlåda). Sport ger snabb gasrespons, trögare styrning (tillval), hårdare dämpning och växlingar vid högre varvtal. Och så motsvarande för comfort och eco pro. Eco pro-läget är extremt och är tänkt att ge längre körsträcka. Tycker bilen blir väl så seg i det läget när jag har provkört, men ligger man och nöter och inte har något behov att "stå på" så är det nog rätt enkelt sätt att spara några droppar bränsle.
F1
69
F10ede
520d EDE -2012
Förutom gasrespons påverkas även klimatanläggning i Eco pro läget. Har även märkt att antisladdsystemet påverkas i sportläget. Jag kör mest i ecopro..men "nöter" en del
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ändras verkligen antisladdsystemet redan i Sport? Jag trodde det bara påverkades i Sport+?
F1
69
F10ede
520d EDE -2012
Wiberg, jag kan inte läsa mig till att antisladdsystemet påverkas men upplever att det inte griper in lika hårt. Men det kan vara inbillning...
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ok. Jag ska inte argumentera emot dig för jag vet inte säkert, bara baserar min text på vad som BMW skriver. Men om du upplever något annat kan det säkert vara så, det är väl inte alltid som BMWs dokumentation stämmer 100%.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.