AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.377

Oljebyte efter 1 år

Br
6
Bravo8
BMW 535d-11 (F10)
En fråga till alla er som är duktiga på motorer och servicebehov av dessa. Jag fick min bil levererad för drygt ett år sedan (dvs fabriksny) och går just nu funderar på att låta utföra service/oljebyte i förtid mot vad serviceindikatorn anger. I mina tidigare bilar har jag bytt olja med 12 månaders intervall, vilket motsvarat mellan 2000-2200 mils körning och stämt väl med vad serviceindatorn i dessa bilar indikerat på service.

Min nuvarande bil har rullat strax över 2200 mil och serviceindiaktorn hänvisar tll att det återstår 600 mil till service. Med nuvarande körsträcka/-cykel skulle det innebära åtminstone om ca 4-5 månader, då ingen längre semesterkörning finns inplanerad.

Är det den allmänna rekommendationen att byta olja efter ca 12 månader förutsatt att man inte uppnått den körsträcka eller tid som indikatorn anger. Det torde finnas en orsak till att indikatorn hänvisar i mitt fall att service först behöver göras om 600 mil. Frågan är, med anledning av detta om man skall lita på serviceindikatorn och vänta tills denna anger servicebehov eller använda sin egna erfarenhet från tidigare gällande byte av motorolja, som innebär ett byte efter 12 månad ?

Indikatorn skall väl själv känna av vilken typ av körning man haft och anger därför tid efter detta och vad som passar motorn bäst eller !!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det som passar motorn bäst är att byta olja + oljefilter oftare än vad bilens serviceindikator säger..
Jag skulle vilja säga att man bör byta olja + oljefilter senast vid 1500mils körning(om man använder bilen "normalt").

Nu skriver jag inte att BMW´s serviceintervaller är "helt fel" utan jag menar att motorn mår bättre om du byter oftare än vad indikatorn "säger".
JAG tycker iaf att detta är för långa intervall och sedan får resten tycka vad de vill :)
Finns ett ordspråk i bl.a. detta forum som menar på att>>>Olja är billigare än metall, vad som menas med detta vet du säkert ;)

I ditt fall(iom att du frågar) så mår nog också du bättre om du byter nu ;)

Visst, oljan "kapslar in skiten" ganska länge, men när oljan är "slut" och filmen blir sämre då sliter du ut lager och annat fort...
Detta sker lite olika beroende på oljans kvalité etc.

Ett normalt oljefilter(pappersoljefilter) tar bara bort partiklar till ett visst antal my, resten(mindre partiklar) snurrar runt i oljan och således överallt i motorn och du får lita på att oljan är frisk som jag skrev tidigare och har sin förmåga att "kapsla in småpartiklar" kvar etc.

Just oljediskussioner finns i massor på bl.a. detta forum(kolla i "sök inlägg" om du vill läsa hela Juni månad ut ;))

Mvh Janne.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Serviceintervallerna är baserade på longlife normer. Kan inte härleda nu vart jag läst det men för att kunna använda sig av longlife intervaller finns det en massa saker man inte får göra. Köra korta sträckor, åka i för hög hastighet mm.

Många kallstarter och hög belastning sliter ju helt klart mer på oljan.
I min bils intervallschema så kan jag ställa om intervallen för olja, att den ska byta oftare alltså.

Jag tycker absolut du kan byta oljan i förtid. Men glöm inte att nollställa räknaren.
Br
6
Bravo8
BMW 535d-11 (F10)
Tack för beskeden. Jag går på att byta före indikatorn indikerar service/oljebyte.
Tänket med longlifeoljor (fel ord egentligen) och förlängda serviceintervaller är rätt enkelt:
Kör man mycket långsträckor osv inom t.ex 10-15 månader så kan oljor idag lätt klara flera tusen mil.
Kommer man däremot inte upp i kanske en 1000 mil så bör oljan bytas ändå inom 12 månader.
Fler mil men inte längre tid med andra ord, jämfört med "vanlig" olja förr i tiden.

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Longlifeintervallet på farsans E60 LCI är ovillkorligt oljebyte oavsett mil eller driftförhållanden efter senast 2 år(i praktiken innebär det att man kört mindre än ca 2500-2800mil på två år), men det anser jag vara alldeles för lång tid..

Vettigt att byta olja+ oljefilter åtminstone 1 gång/år anser jag..oavsett vad motorfabrikanterna säger enligt mitt tidigare resonemang.

Mvh Janne.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Står det inte i instruktionsboken enligt service intervall eller efter 12 mån?

BMWCS 5375

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nu vet jag inte hur det står i dom allra nyaste modellerna, men i dom serviceböcker jag kollat i så har det alltid stått att olja alltid ska bytas vartannat år om inte intervallen uppnås innan detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.