AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.843

Höja bilen; tips?

Har blivit less på att ständigt fastna med bilen vintertid, behövs inte mycket snö förrän den hänger upp sig på underredet.

Nu börjar nuvarande fjädrar också bli trötta och ena bakfjädern såg jag hade gått av ett halvt varv.
SÅ jag ska till att höja den, så mycket det går utan hjulvinklar, fjädringsväg, krängningshämmare säger stopp.

Bilen är en 325 tds, 97:a med M-sportpaketet.

SÅ, tips om bästa tillvägagångssätt som ej kostar mer än vad bilen är värd...
Kan det hjälpa dig med sådan fjäder kuddar de säljer på tex Mekonomen?

Då pressas ju inte fjädern ihop så mycket eller du vill ha den ännu högre?
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Enklast vore väl att få tag på en sats med fjädrar som är motsvarande standard eller så mycket icke-sport som möjligt som ändå passar bilen. Kanske kolla Bildelsbasen och köpa något bättre begagnat?

Nya fjädrar OCH stötdämpare lär väl gå på minst 4000kr.

Jag har splitter nya coilover bakfjädrar med begagnade coilover nivå höjare (eller vad de kallas) som du kan få för billig peng och du betalar frakten.

Då kan du höja den till max på dem istället.

Hojta om intresse finns för dem.

Samma Alias på garaget.org sidan och maila där om du är intresserad.
Clintan66; Jag tror att jag vill få upp den högre jämfört med såna där klotsar, känns som man skulle haft tag i främre fjäder ben som är 3-5 cm längre och bakfjädrar. I bak hade det kanske fungerat med någon form av klts tillsammans med orginaldämpare...risken är väl dock att dämparen maxas ut vid fullt utdämpning. Mailar dig för mer info om coilovers...

Jag vill ju samtidigt försöka behålla fjädringskomforten, dock medveten om att "stabiliteten" komemr försvinna ju mer jag höjer den. Tänker mig en 325:a a´la X325...modellen som saknades :-) Helst skulle man ju fått till 4wd men det glömmer vi.

Steifan; Helt klart skulle det vara smidigast, men jag tror ej det räcker till höjdmässigt. Man skulle dock kanske få upp den ännu högre med klostar i bak och kanske även fram, dvs en klots som pressar ihop (förstyvar) fjädern mer så att den ej sjunker ihop. Nackdelen blir väl att fjädringskomforten försvinner.

Clintan66; saknar inloog till Garaget, maila mig på; niclas_77@hotmail.com eller vad är din email?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.