|
|
|
|---|---|
|
Hej! BMW 530IAT-01 Idag gasade jag på fullt en kort stund med avslagen ASC med automen i MS-läge, när jag släppte på gasen i ca 90 km/h så plongade det till och ABS + Växellådslampan tändes samt batterilampan. Bootade om bilen och alla lampor släktes och bilen gick bra igen, fast batterilampan lyser nu svagt, riktigt svagt hela tiden. Kollade laddningen vid ca 1500 rpm direkt på batteriet med voltmeter, och den visar ca 10,8 volt, inser ju att detta är för lågt. 11,5 ger batteriet när motorn är av. Har en BMW540IAT-00 som jag jämförde med, 13,8 volt vid 1500 rpm. Varför lyser batterilampan så svagt och varför även lika svagt när motorn är av? På min 540 så lyser batterilampan starkt rött hela tiden när motorn är avslagen och tändningen på och har för mig att det var så på 530'n innan den började lysa svagt. Var ska jag forsätta, ny generator eller laddregulator eller annat? Var sitter laddregulatorn? Tacksam för hjälp. v8rulezmore | |
|
Verkar som att din generator eller regulatorn på generatorn har havererat. 10.5 och 11.7 Volt är på tok för låg spänning och indikerar i det närmaste helt tomt batteri - på med laddaren modell Cetek eller liknande intelligent typ så fort det går och ladda batteriet fullt om du inte vill förstöra batteriet - vilket den gör inom ett par dagar när den är så djupt urladdad. Du har tur att bilen inte stannade på vägen då det är ganska mycket som drar ström medans du kör i moderna bilar. du körde förmodligen lite offensivt och då gissar jag att du varvade ur motorn till och ifrån, gissar jag och det var nog det som tog det sista på kolborstarna på generatorn och troligen har varit ganska dåligt ett tag sedan tidigare. Att det bara lyser lite svagt beror nog att kolborstarna har tappat kontakten mot släpringarna på rotorn i generatorn och drar väldigt lite ström och därför lyser väldigt lite då det mesta av lampströmmen går via släpringarna för att magnetisera rotorn så att den börja generera ström så att generatorn kan magnetisera sig själv och börja leverera ström - den måste oftast ha laddlampeströmmen för att komma igång. om du skall bara byta regulatorn eller hela generatorn beror på dess skick. häng av remmen och känn hur lagren är - om du kan kika in efter att tagit ut regulatorn/kolborstar - försök se hur släpringarna ser ut - är det djupt inslitna spår i ringarna av kolen och bränt så så är det läge att renovera eller byta till utbytesgenerator - samma sak om lagren går väldigt lätt som om det inte längre har fett i sig och kanske tom. glappar en smula när du rycker remskivan fram och tillbaka med handen |
|
|
Hej xxargs och tack för svaret! Mycket bra svar, och kul att du påpeka min tur att bilen inte stanna på vägen. Dum som jag var, efter mitt inlägg så åkte jag ut på en liten shoppingrunda lokalt bara tack o lov, men fick gå hem och hämta 540'n, bogserlina och frugan fick bogsera hem 530'n med mig i :). Jag har satt batteriet på laddning, har tyvärr någon halvsnikig halvintelligent variant men den laddar på, ligger på 10A laddström. Började även skruva bort lite prylar, luftburken ovanför generatorn, men avslutade då jag blev osäker på om jag grejer det själv. Kommer jag få av och på remmen enkelt själv eller måste jag lossa på spännhjulet på någe sätt? Finns det någon instruktion här på forumet, letade men hittade inget? Vågar man köpa fabriksny generator här, Länk känns på något sätt för bra för att vara sant? Skönt att det inte var 540'ns vattenkylda generator som pajja, den verkar jobbigt dyr. v8rulezmore |
|
|
måste också tillägga att innan den dog helt, kunde jag köra en bra bit dock utan någon el, varken blinkers eller andra lampor fungerade, varvräknade o alla andra mätare stod på noll. Tror AIRBAG lös dock. Motorn var helt sjukt slö, kunde max köra i 20 och motorn lät inte 6 cylindrig längre för att utrycka sig milt.... Gissar att det kanske var dumt att köra vidare, att batteriet nu är inte bara totalt urladdat utan även kapputt efter att läst lite andra trådar här på forumet :( v8rulezmore |
|
|
Batteriet borde inte vara nån fara med bara du laddar upp med fullt omgående med en batteriladdare. Det räcker inte med att du löser problemet och kan starta bilen på den lilla laddning det genererar. Jag hade börjat med att kolla generatorn och byta laddningsrelä. |
|
|
Sök upp precis rätt modell här. Det är lite olika om det är bosch eller Valeo. Länk Du har ju lite olika firmor som renoverarr generator lilla alby bilel i sundbyberg samt blix service på folkungagatan. Även startmotorer och generatorer i nacka som har reservdelar till allt. Men regulatorn borde du kunna handla lite vartsom helst, börja med att kika om det är en bosch eller valeo. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det brukar kunna sugas in sten löv och annan skit via kyluttaget till generatorn som ställer till det. Laddlampan lyser normalt inte om kolen tar slut, däremot vid diodfel/reläfel , och när du får en överledning mellan generatorns mittdel och gavlar kan lampan lysa svagt, tex om du har en skitigt generator och det tex droppar glykol eller annat vätska som leder över i smutsen, eller fått in skit i generatorn. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Satt just och funderade på det där. Hur var det nu om regulatorn gå så brukar den inte lysa, men om remmen går av så tänds lampan upp? |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
När min regulator gick så lyste batterilampan. |
|
Tack för alla svar. Är det någon som vet varför batterilampan lyser svagt även med motorn avslagen i tändninsläge? Är det som xxargs skriver, "Att det bara lyser lite svagt beror nog att kolborstarna har tappat kontakten mot släpringarna på rotorn i generatorn och drar väldigt lite ström och därför lyser väldigt lite då det mesta av lampströmmen går via släpringarna för att magnetisera rotorn så att den börja generera ström så att generatorn kan magnetisera sig själv och börja leverera ström - den måste oftast ha laddlampeströmmen för att komma igång." och gäller även med motorn avslagen? v8rulezmore |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du har en överledning nånstans som inte ska vara. Kan även vare diodfel eller regulatorfel.. Reläfel/ändras till regulatorfel i tidiagre inlägg:) Laddlampan behövs för att magnitsera fältlindningen i generatorn, skulle lampan vara trasig, så kan generatorn självmagnatisera sig själv om den varvas över typ 3500 varv men den förvinner så fort generatorn stannar. Slitna kol ger som sagt normalt inte någon varning om generatorn slutar ladda utan batteriet tar bara slut. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
saker kan fallera på flera olika sätt och alla ger inte en klar 'ON', OFF', tänd eller släckt utan kan hamna i ett mellanläge. även regulatorn behöver lite ström för sin egen del och detta syns inte normalt när det lyser på normalt sätt då dess förbrukning är bara några % av vad som leds in i magnetiseringsspolen i rotorn. oroa dig för mycket över detta i inledningskedet utan byt regulator eller byt hela generatorn så kommer det nog hoppa igång igen. går generatorn väldigt lätt runt som om lagren är helt fettfri och det dessutom mullrar i lagren när du snurrar för hand efter att du hängt av remmen så är det definitivt dax för en renoverad utbytesgenerator. |
|
|
Gamla laddlampan (glödlampan) i bilarna förr som magnetiserade igång fältlindningen är något moderniserad idag. Det sitter lysdiod i instrumentet, sväljer endast 10-20mA, ett separat motstånd tar över starten av generatorn. Det satt ett parallellmotstånd även på glödlampstiden på många bilar, generatorn dog inte om glödtråden i lampan tröttnade. Sedan 09/99 fick laddregulator och laddsystemet i E39 m.fl en uppryckning med flera nya och/eller förfinade funktioner, förbättrad temperaturreglering, långsam upprampning av laddströmmen vid start, diagnostiserbara fel osv, fast i realiteten kvarstår som bekant vissa problem, lampan tänds inte vid vissa fel, och den kan även lysa trots att generatorn laddar osv. Det är tydligen inte så lätt att få till en vettig indikering på en enkel generator i bilar, trots att man har lyckat med detta i andra sammanhang. Kolborstar har vi kvar trots att de inte är nödvändiga, saknas t.ex i de vattenkylda modellerna och har varit bortrationaliserade i andra generator och småelverk sedan länge. FP |
|
|
Tackar igen för alla svar. Har nu löst detta med ... en ny generator, eller rättare sagt en renoverad som ny Bosch original 120 A utbytes-generator hos Frejs bildelar i Stockholm, kan varmt rekommendera denna firma , Länk , som tog 2100 för utbytes generator, samt 800 i stomavgift, som jag slapp betala, ser väl ärlig ut, men såklart kommer jag åka in till dem och lämna min gamla. Skulle jag köpa en likvärdig hos BMW eller Mekonomen, också med stomavgift och alltså lämna in den gamla generatorn så skulle det kosta 5100. Helt sjukt stor skillnad. Bildelsbasen, ja där ligger dom runt 1000-2000, med x mil på nacken. Så, igen FREJS BILDELAR!!! Jag lät en mekfirma gör jobbet, 1700 spänn. v8rulezmore |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.