|
|
|
|---|---|
|
Hej ni kunniga V12 gurus!! Jag har läst dom trådar jag hittat iaf ang slöa V12:or, men jag har en fråga i alla fall. Jag har haft batterier bortkopplade i c:a 2mån och tagit bort kabelhärvan mellen insugen o tändkablar båda sidor. Bytt tändstift haft borta insug o ventilkåpor för lackering. nu när jag sattihop allt igen så är bilen fruktansvärt slö, går bara på "ena sidan" tror jag. Har testat det där med syncronisering av spjäll, men utan resultat, vet inte om jag gjort rätt eller. Men en fråga som jag har är: när jag gasar så öppnar spjällen bara litegrann, ska dom inte öppna fullt vid fullgas?? Kan spjällmotorer bara "sluta funka" på nån månads stillestånd? Tack på förhand. //Tomas F. | |
|
Är det bara den ena eller båda spjällen som inte öppnar? /F1 |
|
|
Det är båda spjällen. |
|
|
Då är det inte spjällmotorerna som gett upp utan istället en gemensam nämnare. När du rev ner insugen så fick du lossa hela kabelhärvan ovanpå inklusive givarna till kammaxel och vevaxel de är av samma typ om jag inte har fel. Om du har förväxlad dem så kan det bli ovanstående fel. Kolla även andra kontakter som du kan ha haft loss. Då din bil är 20 år gammal så har dina insugspakningar torkat och krympt. När du lossat insugen har dessa spruckit med små mikro sprickor. Om du inte bytte dessa när du rev motorn kan den mycket väl ta in tjuvluft och då får den frispel. Detta kan du kolla med att spruta ner startgas under elboxen ovan insugen medan motorn går på tomgång. Hurrar den till har du en otät motor. Det kan var så att potentiometern i gaspedalen har oxiderat under vintern och nu inte ger rätt värde till styrboxarna. Börja med detta så kan du utesluta dessa felen. /F1 |
|
|
Spjällen öppnar inte fullt om du tomgasar, det är vid belastning + varv + full gas dom öppnar fullt. |
|
|
Tack så mycket för hjälpen, ska kika runt lite, så fixar det sig säkert. //Tomas. |
|
|
Dessutom tror jag inte dom öppnar fullt förrän du är uppe på treans växel. Om ena sidan inte går (känn på avgasgrenrören så märker du om du inte bränner dig på ena sidan :-) Några saker att kolla: 1) går båda soppapumparna? mät i säkringsdosan om det går ström till båda pumparna, kolla så säkringarna är hela. 2) kommer det gnista på båda sidorna? (kolla med tändinställningslampa med givaren monterad på respektive sida) 3) sitter verkligen tändkabeln fast ordentligt på bakersta stiftet på varje sida (annars kommer ingen tändpuls till givaren på tändkabeln och den banken stängs ner : ingen spänning till soppapump och inga trigsignaler till spridarna) /Mats J |
|
| En eloge till F1Power för ditt kunniga inlägg! Bra tips där - den här tråden ska jag komma ihåg för framtida bruk. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.