|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag höll på att lägga tillbaka bakre innerskärmen efter lackering på bilen på min e39 535 idag och såg att det finns ett så kallad lång rund filter vid hö bakhjul ( framifrån sett) finns ett nummer på den men jag har inte lyckats hitta vad det är. numret är 1 182 174 och det verkar gå 3st kablar av någon form genom den. Den sitter fast i chassit med en skruv. Någon som har en idé? Tanken är att i så fall byta den eftersom jag vill inte plocka väck innerskärmen av igen inom kort bara för att byta den och då kanske skada lacken. Tacksam för svar! | |
|
på e34er sitter soppa filtret vid högerbakdäck. kan nog vara samma på din e39. |
|
| Har för mig att det sitter på vä sida efter växellådan och att den är betydligt mindre än denna. Plus att det ska väl gå bränsleslangen både in i filtret och ut på andra sidan. Denna är stor. Ungefär som oljefilter behållaren och det går 3 kablar, verkar 2 el och en i mitten. MEN det går inga kablar UT. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är vår kära kolkanister. Sitter framme i motorutrymmet på tex E30 och E34. Burken fångar upp bränsleångor (som förr i tiden ventilerades rakt ut i luften) och vid väl valda tillfällen skickas dessa ihopsamlade ångor in i insuget för förbränning. Så fungerande den på E30 och E34 iallafall, fungerar den likadant på E39 och andra nyare modeller? Länk 1 182 174 är det gamla reservdelsnummret som har ersatts av "16 13 6 758 757". Denna användes upp till 03/97, från och med 03/97 och framåt heter reservdelen "16 13 6 752 623" istället. Så jag gissar din bil tillverkades innan 03/97. |
|
Tror den gjordes 01/97 så det stämmer. Brukar man byta ut dessa? Eller vad tros? |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, dessa brukar man aldrig byta. Det enda jag läst/hört är att den elektriskt styrda ventilen som vid vissa tillfällen släpper igenom bensinångorna in till insuget kan ibland strula och man har fått byta denna. Men aldrig själva behållaren. |
|
Skönt att veta. Då kan jag fortsätta med att sätta ihop min bil igen. Tackar för de hjälpande och snabba svaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.