AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.744

Förbereda m3an för bankörning. Vad bör göras?

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Ska ta licens nästa vår och vill ha lite tips på vad man bör se över på bilen så man förberett det mesta ?
Tänkte börja med följande:

1 Andra bromsbelägg, märke?
2 Bromsvätska, märke?
3 Blir annat chassie och tror det blir d2

Ni som kör bana får gärna skriva vad som gör underverk, alla tips är välkommna!
Så vad ska man köra med för belägg och vätska?

/Fredrik
Carbotech XP8 bromsbelägg hade jag på M3:an och de var riktigt grymma.

Finns hos Länk
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Tack för tipset Carlee

Ska man köpa carbotech både fram och bak eller räcker det med ifram?
Kör med nya original skivor.
Stålomspunna slangar är ett måste eller?

/Fredrik
gO
1.407
gOry
335i Touring
Bromskylning! Slang från fronten till mitten av skivan.
Belägg/vätska hör med Pean Sweden som sagt!

Köper du D2/K-sport chassi, se till att du får det sk. 3D topplagringen fram.
Annars kör med original topplagringarna.
Sänk inte som en galning, bärramarna fram får inte peka uppåt.
Mycket caster och camber fram!

Se över bussningar!

Allt beror ju på vilken utsträckning du ska köra. R-däck är väl de stora klivet.

När de börjar gå riktigt fort med 3.0:an så ska man man råka ut för "oil starvation", då får man jaga rätt på sump och oljepump från en 3.2:a

Fuel starvation kan man ju undvika genom att alltid ha mer än halv tank. Men tröttnar man på att alltid åka och tanka så kan man stoppa i en extra bränslepump på vänstersidan.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
g0ry

Tack för tipsen.

Fatta inte riktigt hur du menar med kylningen men. Fattar ju man drar in luften från fronten bredvid dimljusen. Så leda luften fram till hjulhuset eller.

Varit lite osäker på d2 men det kanske räcker för mig. Original dämparna börjar bli trötta så därför jag ska byta. Ska köpa 3d topplagringen.

R-däck väntar jag med ett tag. Känns inte som det är prio 1 i nuläget. Ska se över lite bussningar osv.

/Fredrik
gO
1.407
gOry
335i Touring
Man kommer långt på originalbromsarna med lite bitigare belägg!
Mycket beror på körstil.
Med kylning menar jag så här, Länk
pe
771
pea
BMW M3 E92
Det är ganska enkelt
1. R däck, ska du köra på bana smälter gatdäcken
2. bromsar
3. hjulupphängning

eller förresten, 1 bör vara en bra förarkurs om du inte kört förut..
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Förarkurs blir det med instruktör en hel dag med både teori och praktik så det känns bra.
Får bli andra belägg samt annat chassi. Sen annan broms vätska. Så som sagt lite kik på endel bussningar.

Vad kostar r-däck? Svin dyrt eller?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Eftersom R-Däck tål bankörning (om du har korrekt lufttryck) betydligt bättre än vanliga gatdäck blir det antagligen billigare att köra med R-Däck, men det beror ju lite på vad du väljer för dimensioner.
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Ang bromsbelägg brukar carbotech XP10 fram & XP8 bak funka fint
Billig & bra bromsvätska är Motul RBF600 dessa prylar finns hos www.peansweden.se

Ang chassi duger D2/K-sport/XYZ alldeles utmärkt finns ett antal BMW Cup bilar
som kör med detta.

Kylning är inte fel till frambromsrna då man får mycket längre lifslängd på
belägg & skivor. Slang från fronten som riktas in till skivcentrum.

R-däck är att rekomendera då de inte överhettar i samma grad som gatdäck gör vid bankörning.

Lämpligt är att åka lika bredd runt om för att kunna rotera däcken & få ut max antal mil ur dom.

Lämplig bredd är 225 till 245

Kika på rejsas byggtrådar där finns massvis av info.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Men är kylningen nåt man kan köpa eller är det nåt man får hemma snickra eller vad?

/Fredrik
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Om du inte har någon erfarenhet av bankörning behöver du inte göra något annat än att se till att bromsarna är OK och att däcken inte är slut. R-däck m.m är överkurs i början och innebär bara att det släpper mer okontrollerat och i en högre fart när det väl sker.

Lär dig att leta tid hela tiden och finna bra spårval. Det gör man bäst med en lite svagare bil där det är nödvändigt. Det gäller förstås sedan också men du missar den inlärningen om du har en för stakk bil redan från början för din nivå, om du är helt grön.

Man vinner inga rejs på att satsa allt man kan och vågar, då går det bara yxigt och långsamt, utan på att steg för steg vänja sig vid höga farter i alla lägen och sänka varvtiderna och få mer och mer erfarenhet vart gränserna går.
pe
771
pea
BMW M3 E92
R1000, vet inte om jag håller med dig riktigt om det där med att R-däck är överkurs.
Jag drog ut min på Mantorp som nybörjare med nya gatdäck, efter 1 dags körning var de så brända att det var mer eller mnidre bara att slänga dom.
Det blir dyrt att inte ha r däck, då deinte tål värmen, sedan är det ju en säkerhetsaspekt ochså, du har mera marginal med r däcken då du har bättre grepp.
Skall ni köpa r-däck rekomenderar jag de engelska däcksidorna, tex till min 275/40 18
toyo 888, pris i sverige c:a 4500/st i englandfick jag samma däck för 248 pund och 15 pud i frakt
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag anser också att det är säkrare med R-Däck, för gatdäck uppträder inkonsekvent och oförutsägbart när de blir för varma (vilket de blir redan efter två varv). R-Däcken är mer pålitliga, eftersom bilen uppträder mer konsekvent med dem.
Jag skall inte köra bana med min men har/kommer gjort/göra följande: Nya bussningar/leder överallt (många delar var det..). Renoverat originaloken, nya originalskivor, stålomspunna bromsslangar samt EBC YellowStuff belägg (det "racigaste" man rimligtvis kan ha till vanlig körning utan att göra något större avkall på kall bett, finns andra likvädiga belägg från andra tillverkare, valde EBC för priset var rätt, ca 1700 runt om från ebay.co.uk har jag för mig).
Gällande D2,XYZ,K-Sport mfl så har jag D2 på min bil, med ställbar camber vilket är standard. Med denna topplagring kan man INTE få till hjulvinklarna 100% som BMW specade de, original sitter stötdämparstången så att säg under hjulhus plåten, vad jag menar ser man när man får loss dämparen. Jag har monterat min övre justerbara topplagring så jag får caste/camber så nära original som möjligt, men det är ändå en bit kvar till original. Skall man ha original vinklar får man nog ordna nån form av mellanlägg som i sig skapar extra caster/camber. Jag kommer ha ett mellanting mellan "vanliga E36 vinklar" och "M3 vinklar", duger gott för mina ändamål dvs en smakfull sänkning.
Mugello: Behöver du stålomspunna så har jag ett komplett beg kit till salu, 100kr/slang (6 slangar), köpte nya för jag vill ha färgmatchat...
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Dawwe

Ja jag kan vara intresserad av slangarna. Skickar pm när det blir dags.

/Fredrik
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Hej! Hur har det gått med planerna för bankörning? Jag tänkte försöka nyansera diskussionen litegrann framförallt kring R-däcken. Hur mycket däck man käkar och hur de uppför sig beror självklart på omständigheterna.

R-däcken tål onekligen värme mycket bättre och ger väldigt mycket bättre grepp, när de väl släpper så är risken stor att det går väldigt fort av banan också (speciellt om man är ovan). Just värmen är nyckeln här, för kalla R-däck ger uselt grepp, då är det mycket mer svårhanterliga än gatdäck.

Gatdäcken å andra sidan fungerar direkt men riskerar att överhettas om man kör för hårt, överhettar man kan också bilens beteende bli lite inkonsekvent, ofta överhettar du kanske vänstersidan innan högersidan och beroende på bilens karaktär fram/bak vid olika tillfällen.

Däcksidorna är det andra som skiljer R-däcken från gatdäcken, när gatdäcken blir varma så kommer sidorna att vika sig och du kör på kanten istället för på slitytan, då är det hög tid att kyla av däcken. Detta fenomenet har jag upptäckt är mindre på RFT däck (som annars får mycket kritik) därför att de har starkare däcksidor.

Men jag har kört 8H långlopp med gatdäck och vi fick dem att hålla hela loppet på samma sett så det går också. Har även kört bankörning med min förra bil på gatdäck och det gick utmärkt med. Det var en BMW 320i med M-sportchassie, allt annat original inkl bromsar.

Fundera på väderförhållanden, hur gasglad du är och hur mycket effekt du har. Hänger du på R-däck så blir genast behovet mycket större att uppgradera andra delar också. Belastningen blir mycket högre på bromsar och hjulupphängning.

Med gatdäck så kommer din bromsteknik att avgöra hur länge bromsarna håller i original, du kan köra ett roligt pass på originalprylar om du kör rätt (dvs bromsar hårt och kort för att sedan släppa helt så att bromsarna får kyla igen) Fegrbromsning käkar upp bromsarna snabbare.

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.