|
|
|
|---|---|
|
Köpte ett kabelkit för att kunna släcka felkoder på trader för närmare 500kr.. när jag fick hem det så såg jag dock direkt att delen som ska in i datorn det utaget finns ej på min dator.. har kollat på 6st andra datorer men INGEN har det utaget! köpte en usb adapter för att få skiten å passa men det funkar inte endå :( Ngn som har vart med om liknande?! | |
|
Det är serie port 9 polig du tänker på va? Det finns äldre bärbara med denna serie port 9 polig och då fungerar det direkt. Hade samma strul som du, men köpte en gammal bärbar på blocket för 500:-. Har den enbart till bilen, så den duger perfekt till det ändamålet. Är en del som säljer äldre på tradera också. Det är vad jag kan råda dig till. Tråkig extra utgift bara när man trodde det skulle fungera från början. |
|
|
Okej mistänkte det har dock både letat på tradera och på blocket utan att hitta något :/ Lite dåligt av dom som säljer grejerna att dom råkar glömma att nämna att det endast funkar på utdöda datorer :P |
|
|
Har du ändra till com 1 i inställningarna eller com2 det viktigaste är att de är lika i portinställningen för adaptern i controllpanelen och inställningarna i programvaran. |
|
| hm ingen aning hur gör man det? | |
|
Vet inte vad du har för adapter men titta i kontrollpanalen enhetshanteraren borde ligga något under portar usb virtuell comport eller liknande. Sen har du portinställningar kan också vara under avancerade inställningar. |
|
|
Gör som Delorian skrev. På min hjälpte inte det heller. Några här säger att de lyckats med adaptern, men jag fick det inte alls till att funka medans dator med serieport 9 polig, så gick det med en gång. Hoppas du löser det. |
|
|
Vad är det för sladd du köpt? Vad försöker du köra den på windows xp, vista, 7? Det rycktas att USB Adaptern från kjell och Company fungerar bra. |
|
|
>> Lite dåligt av dom som säljer grejerna att dom råkar glömma att nämna att det endast funkar på utdöda datorer :P Vi som jobbar med teknik är dödligt beroende av dessa datorer med 'gamla' RS232-portar fortfarande då det inte går att hålla med USB-donglar och annat skit när det gäller RS232 Nu får man betala en vacker slant för dessa laptop med UART RS232 och det är väldigt svårt att sälja in hos dom som håller i pengarna varför man numera måste ha en dator för 25 papp för att man skall ha den där serieporten - och utan dessa så kan man inte göra sitt jobb eller det blir oehört omständligt - det beror inte bara på HW-gränssnittet utan att själva windows är så sölig med porthanteringen och trafiken till och ifrån porten då det är stor mjukvaruapparat med transaktionshanterare mm. när det skall prata med USB medans den skriver direkt på register i en UART för den inbyggda serieporten - och en del gamla anslutna apparater klarar inte den extra tidsfördröjningen som en USB-dongel ger i trafiken till programmet som körs i datorn tack vare denna transaktionshanterare i windows-kärnan och det finns ingen väg att ta sig förbi denna heller - förutom just att använda sig av en dator med riktig inbyggd serieport som inte är av USB-typ. |
|
|
Jag köpte Bmw scanner 1.4 på eBay, 400 kr ca med frakt. Lättare at jobba med än både INPA och Carsoft. USB anslutning. Förutom läsning och nollning av felkoder så finns programmeringsmöjlighet. Typ halvljusautomatik, PDC avstånd etc etc. Rekommenderas varmt! |
|
|
olaO: Köpte en precis från Ebay. Måste testa om det går till andra datan utan serieport och dels om det är lite smidigare som du skriver än Carsoft. Tack för tips. 276:- blev det inkl frakt och det kan man leva med :) |
|
| Har du länk till produkten du beställde. | |
|
Länk Här. Dollarn i 7,36:- för tillfället |
|
|
Hej å tack för alla svar får helt enkelt försöka få tag på en gammal dator som det funkar på! mvh Alexander |
|
| Finns driver av dem på blocket, dock står det inte att de har comport rss232. | |
|
Clintan66: Den kör väl bara på OBD2 i kupe`kontakten? Kan man använda adapter till den runda i motorrummet? |
|
|
Den som olaO visade och jag köpt klarar bara OBDII. Carsoften som jag har hemma har jag kontakt till både Gamla (runda) och OBD II. |
|
| Hittills använder jag själv det runda under huven på min bil. Får se när jag får hem den från Ebay och testa. | |
|
Nu har jag köpt en gamal data med det utaget och windows XP instalerat men när jag kopplar in sladdarna och vrider på tändningen händer ingenting? Snälla hjälp! |
|
|
Vad händer när du försöker koppla upp via programet? |
|
|
Har du installerat in programmet rätt? Vrid på tändningen. stäng av Ac och ljuset. Starta Carsoft. Frågar om Diesel eller Bensin. Får ett par menyer upp till. Klicka på Ungefär i mitten (minns ej vad det står). Precis till vänster om Erase menyn. Klicka på Total kontroll. Är det din 98 du vill kolla, så använd det gamla uttaget under huven. När jag själv använder OBD uttaget inne i bilen hittar den inte allt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.