AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.021

Hjälp med servicefrågor!

Har köpt en 523i -07 som nu gått 5500mil av en BMW-återförsäljare. Kan i princip ingenting om bilar och är tacksam för er hjälp! Nu till problemet. När jag köpte bilen så fick jag informationen om att serviceboken var komplett. Idag funderade jag över när jag nästa service ska äga rum och började läsa på nätet om detta. Förstår det som att intervallerna är olja-insp 1-olja-insp II. I min servicebok står det att servicar ägt rum 1700 mil, 2100 mil och 5100 mil. De två första är gjorda på en auktoriserad verkstad och innefattade oljebyte + mikrofilter. Service nummer 3 så har de två föregående gjorts + tändstift.

Nu står det att jag ska byta bromsvätska 8/2012 vilket jag förstår är normalt ca vartannat år. Nästa microfilterbyte är om 420 mil (vilket gjordes i februari i år, ska man byta så ofta?). På själva "Vehicle control" står det 4700 mil kvar, är det samma som inspektion II? Bilen har haft en ägare som själv har en verkstad så jag antar att det kan vara gjort en del där men hur kan en servicebok vara komplett när det är 3000 mil mellan de två första och den tredje servicen och hur vet man när inspelktion I vs. II är gjort? Finns inga noteringar om detta.

Tack för svar!
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
3000 mil mellan oljebyten är vanligt när det gäller "LongLife"-oljor. Sen förespråkar många här tätare intervall. Vidare funderar jag på om uttrycken Inspektion I och II finns på E6X, är inte den behov styrd? När det är dags att byta olja baseras på körsätt, förbrukning, sträcka mm så den kan variera från bil till bil, person till person.

Microfilterbyten brukar inte komma så tätt. Fast om du kör mycket grusväg kan de sättas igen snabbare och sensorer som mäter diff.tryck larma. Dessa filter köper du på ebay och byter själv på ca 5 minuter. Lyft på de två lådorna som sitter på varsin sida i motorutrymmet mot rutan och kolla skicket på filtren.

De tre första åren eller upp till 8000 mil, vad som kommer först, är det fri service.

Kan bli en del farande till verkstaden om man gör allt som dyker upp med en gång. Vissa saker kan man vänta med eller ta lite tidigare för att slippa åka för många gånger.

sarah: Din bil har konditionsbaserad service, dvs. din bil säger till när det är dags för service och vad det är som ska göras då.

Det här med olja-insp 1-olja-insp II gäller inte din bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.