|
|
|
|---|---|
|
Tjänare gubbs, har gett mig på och byta bromsar runt om, börja där fram och har gjort detta på många bilar innan så det var la inga större bekymmer att få av allt osv,oket kärvade lite så jag tog av det och smörjde upp det och det glider fint, Men när jag satte på allt igen och ska luffta så får jag knappt fram nånn bromsvätska,den bara spottar ur nippeln, plocka av allt och samma ur den stora slangen som går till bromsoket, vad kan det vara? när jag plocka av allt första gången så rann det bromsvätska ur slangen men nu lite spott och fräs, tacksam för snabba svar behöver bilen givetvis på mån=) Mvh Clivo | |
|
Tjena, När du luftar bromsarna måste du göra de i rätt ordning. För du har väl bromsvätska i behållaren. Prova att lufta i ordningen. 1. höger bak 2. vänster bak 3 höger fram 4 vänster fram. |
|
|
jo da bromsvätska har jag koll på men jag hann aldrig komma till dom andra hjulen, börja med vänster fram och skulle luffta men noll tryck i pedalen efter nåra hundra tryck, så givetvis så tar inga bromsar=( |
|
| Vänta tills det kommer bromsvätska ur nippeln, kan ta tid...Börja sedan att lufta, kan ta låååång tid. Jag luftade bort ca 0.5 liter/ok när jag bytte bromar på¨min E34, tog evigheter innan pedalen började kännas hyffsad.Luft med tändningen på, jag luftade med motorn igång... | |
|
okej, körde till verkstaden imorse utan bromsar i 3 mil, kändes så där kul men kom fram, så vi får se vad problemet var, lämnar info när jag hämtat den |
|
|
Luftar man bord en halv-liter per hjul så gör man något galet! En fråga, stänger du luftningsnippelen när pedalen nått botten? För att sedan öppna efter man lagt tryck på pedalen? Du använder väl inte biltemas billiga bromsluftare, för dom har aldrig funkat! Ska nog inte spela någon roll i vilken ordning man luftar en E36, men i BMW TIS så ska man börja höger bak, sen vänster bak, höger fram och sist vänster fram. Har man inte ASC+T så ska bakbromsarna bara vara en krets tillsammans. |
|
|
jo jag hade biltemas lufftare, funkat innan, men jag fick hem bilen idag ifrån mekanikern, visa sig visst att båda oken fram hade trasigt gummi vid kolven så jag pumpa förgäves när det läckte där,reparationssats båda sidor och det funkar nice nu=) tack för alla svar=) |
|
|
Var du så att du kört med slitna belägg en länge tid, detta i kombination med dåliga dammtätningar gör så att man lätt har sönder tätningarna i oken. Man får rostangrepp på kolvutsticket som sedan skadar tätningarna när man pressa in kolven. |
|
| "Var det" ska de stå, edit funktion tack!! | |
axelsson |
ta en vanlig smörjkanna (en såndär röd med stålpip) och fäst slang på pipen och sedan på nippeln på oket/oken. Skruva av locket till bromsvätskebehållaren. Pumpa tills de slutar bubbla.. Funkar varje gång... Biltemas luftare är inge vidare.. |
|
Konstigt att det enklaste blir till ett stort bekymmer, typ inga bromsar=) men mekanikern gjorde ett bra jobb, blev ju givetvis fattigare men bromsar är ju viktiga säger dom=) ska skrota Biltemas lufftnings kit och köra gamla hederliga sättet i framtiden! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.