AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.890

köpte x-pipe till min e39 m5 men blev paff ! montering?

Sida 1 av 2
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
hej!
har som sagt inte haft min m5a direkt länge men jag är KÄR i den redan :)
har väl köpt på mig en del saker till den och en av dom var ett supersprint x-pipe mest för att jag tycker V8an är lite väl tyst och vill höra ljudet mera för det är så gött!

när jag väl fått x-pipe med posten så lä jag det i förådet och tänkte väl att jag tar det en annan dag och förra veckan var jag ner och hissade upp bilen för att byta olja så passade jag på att kika lite för framtida avgasbyte!

men jag blev paff!
finns ju inga skarvar på orginal systemet alls ju!?
fattade inget och ända stället jag kan montera bort det är ju typ framme vid grenrören!

hur f...n får man ditt ett xpipe på ett orginal system med orginal slutburkar osv? och jag vill inte byta slutburkar!

tänkte att det kanske skulle vara ett PLUG AND PLAY jobb men ikke det!

någon som vet hur och vart man kan göra det här bytet?

m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
hej igen!
var nyss inne och kikade på realoem och där ser det ut som jag trodde från början med en skarv innan främre och skarvat innan slutburkarna!
har jag missat nåt då jag var under bilen el någon som har varit med om liknande problem?
Hjälpte polarn bygga 'x-pipe' förra sommaren, bara plocka fram vinkelkapen och svetsen.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Var noga med upphängningen x pipen från supersprint har vibbrerat en del, gör det även på min ibland. Skall spännas upp ordentligt nästa vecka.
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
Tack för svar! Riktigt drygt att det ser så enkelt ut då man kikar på realoem för där fanns ju skarvar!

Vet någon om nån bra privat el företag i sthlm som kan montera?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag tror att skarvarna finns där på realoem eftersom man kan köpa reservdelarna så för reparation (vilket nog inte sker så ofta då BMWs avgassystem verkar hålla länge).
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
Npgon som vet en bra firma som kan montera mitt supersprint x-pipe?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Denna kanske, Länk
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Avgasteknik i Uppsala
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Länk

Duktiga killar och bra priser .
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bra turbofritte, repetition är inlärandets moder....;)
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
tack för alla tips..
skall ringas på måndag :)
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
hej och tack för hjälpen det blev avgassystemet i bromma och dom fixade det medans jag var i sumpan och fikade/frukost...

vilken klockren skillnad det blev med supersprint X-pipe :)

effekt mässigt ingen aning men ljudet blev alldeles lagom och nu hör man ju att det sitter en v8 i den när man trycker lite...

och något jobbigt kupeljud el motorbromsljud blev det inte heller!!!
ruskigt nöjd och bra pris för monteringen..

klart värt
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

m5tomten..
powerposta mig din epost..
kan ej skicka PM
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Hur upplever du skillnaden med X-pipe, ? annat ljud? högre ljud? lägre ljud?, mer bas?, mindre bas?

låter det mer "jänkare" eller snarare Ferrari?
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
bianca: du har post!

ang x-pipe:

vid tomgång är det bara en liten skillnad den låter renare på nåt vis
och då man tex ligger på 3an med knappt någon gas och sedan ger gas så kommer det ett riktigt mysigt modernt v8 ljud och den känns (svårt att förklara) mer rätt för typen av bil och det jag var orolig för var att den skulle DÅNA vid motorbroms osv men det gör den inte och det jag läst om att det skulle bli ett jobbigt kupe ljud är inget jag upplever tvärtom det här var nog ett av dom mest lyckade avgas byten jag gjort samt att då man kommer upp i högre farter så som 160-220 då avtar ljudet..

slutligen:
känns friskare/modernt alldeles lagom v8 ljud/
till skillnad från folk som beskrivit bytet som ingen skillnad så kan jag bara säga HELT FEL!
det låter och känns mycket bättre än orginal
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
540is:
sorry glömde!

högre ljud/annat ljud/mer bas/snarare åt ferrari(modernt v8 ljud)hållet
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Då skall jag inte ha nån x-pipe :-) Camaro -68 is the shit.
ma
7.450
marin849
Går det verkligen att "konvertera" jänkarljud till Ferrari och tvärtom med endast avgassystemet? Det är ju pga annorlunda vevaxel Ferrari låter som två fyror och jänkare (inkl BMW) låter som "riktig V8".
ma
7.450
marin849
Hm, förresten, det skulle vara F10 M5!!
Den motorn är ju "inverterad" med ett speciellt (patenterat) grenrör i mitten som blandar avgaserna från respektive bank för att få jämnt flöde till turboaggregaten.

Det måste ju vara exakt detta grenröret gör, "kopplar om" avgaspulserna så att det vore som att de kom från en Ferrari V8 (flat plane). Nya M5an låter ju heller inte jänkare och jag antar att den är vanlig cross-plane, annars skulle inte det där specialgrenröret ha behövts!
ma
7.450
marin849
Mao blir det omöjligt att byta jänkarljud-Ferrariljud eller tvärtom utan att sätta grenrören i mitten eller hänga på ett ruskigt långt grenrör som går kors o tvärs bankerna innan det går ihop till ett eller två rör för vidare transport bakåt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.