AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.407

smg eller manuell

je
5
jenza
5281 sedan 2000
Tjena grabbar & tjejer

ska köpa mig en m3 frågan är ska man ha smg eller manuellt när det gäller prestandan?

E36: Definitivt manuell
E46: Tveklöst manuell

Om jag får säg, vilket jag kanske inte får:)
SMG är ju också manuell ;)

Du måste prova båda om du inte gjort det.
Jag har haft både SMG och vanlig manuell, båda två är riktigt roliga.

Föredrar ändå vanlig manuell då jag tycker det är
Mest känsla att spaka själv, men som sagt, du måste prova båda.

Med vänlig hälsning, Filip.

Www.garaget.org/Philly
Jag har aldrig testat smg för det var aldrig aktuellt för mig.

Jag anser att ska det va "automat" så ska det va en dubbel kopplings låda annars kan det kvitta för min del.

Men dom hör på forumet som har smg är nöjda.
Har sj shortshift på min och den är riktigt go i växlarna

ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
jag kör manuell, va aldrig någon tvekan för min del då jag tycker det ska vara d i en sportbil. mest körglädje.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

e36:Manuell
e46.SMG
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
För mig som har haft en e46 smg skulle jag aldrig köpa en utan, tyckte lådan var mer halva upplevelsen!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Smg 11 gng av 10

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
93
thellberg

garaget.org/thellberg
på en e46 smg 2 alla dar i veckan!!
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Jag som också ägt bägge varianterna håller med ovanstående om att välja SMG alla dar i veckan.
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
E36= MANUELL
E46= SMG det är hela grejen så att säga.

Hej!

När jag letade m3:a första gången tittade jag bara efter smg då alla sa att det var underbart-

Men tröttna efter en sommar. Sålde bilen och köpte mig en manuell.

Smg är enligt mig roligt en stund och uppmanar verkligen till aktiv körning. Men att köra stadstrafik med smg är enligt mig väldigt obekvämt.
Jag har som hampe en shortshift i min manuella vilket är helt underbart.
Röstar för manuell men du ska ju heltklart provköra båda innan du bestämmer dig.

Lycka till!

MVH

Martin
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

För mig är valet glasklart!

E36 = Manuell
E46 = SMG II

sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Köra smg i autoläge gjorde jag mycket sällan. Det är ingen automatare, det är en manuell låda som växlas automatiskt. Stor skillnad. Haft både smg 2 och 3. Skulle inte valt en manuell bil om båda var exakt likadana. Men hellre en fin manuell än en mindre fin smg om dom kostar lika mkt.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Förstår inte riktigt på vilket sätt smg skulle vara obekväm i stadstrafik? Själv körde jag aldrig i auto läget utan växlade alltid själv. Sen får man ju en del extra finesser med som tex. launch control, Hill-climbing assistance och burnout mode.

Här finns massor att läsa om hur lådan fungerar: Länk

Mvh Daniel
Hej!

Jag körde inte automatläge. Men den passade helt enkelt inte mig. Tycker som sagt att det var roligt en stund men sen såg jag bara fördelar med manuell.
De är min åsikt men ni som säger annat har ju givetvis provat båda.

MVH

Martin

sa
101
salo
520d F11 -11
Förstår inte riktigt hur en spak i mittkonsolen kan anses sportigare/körgladare än paddlar på ratten ;-)

Har SMGII i min och är hur nöjd som helst, dock glider jag för det mesta omkring lugnt och stilla nedcabbat när solen skiner.

Kör man inställt på snällaste (ettan) så är bilen (nästan) lika beskedlig som vilken normal bil som helst.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hur är E46 M3 SMG i stadstrafik? Tänker storstad med långa köer, start/stopp & krypkörning
sa
101
salo
520d F11 -11
Bilen är ju klart körbar i stan. så extrem är den inte. SMG skulle jag välja igen om jag skulle köpa en till och definitivt om man kör mycket stadskörning.

Dock är drivlina och koppling anpassade för "inspirerad" körning och upplevs som ryckig, hård och tung jämfört med en mer normal bil.

Räkna med hög bensinkostnad bara :-)
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Är väl inte paddlarna på ratten som känns osportigt utan mer saknaden av kopplingspedal kanske. Är bäst att testa båda själv
Ba
328
Basilika
E39 530im
E36 - Manuell (hur många M3 E36 gjordes med automat, nån som vet?)
E46 - SMG

Kör du mestadels i stan o dagligen med köer, så klipp en automatare. Vem vill koppla 500ggr! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.