AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.073

Köpråd till 325d E91

La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Dottern i huset har sålt Audin och ska bli BMW-ägare. Hon letar 325d -07-08 för runt 150'
Vi har hittat dessa två på blocket som kan vara aktuella.
Länk
Länk
Vad ska man kontrollera på dessa modeller? Hur är det med de omskrivna gasspjällen. Finns de på 325d?

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag hade kollat vad skatten är och funderat på om diesel är rätt val. Men hon kanske kör så pass långt att det går att räkna hem? Turbon, hur är den? Ju mer men läser så verkar det vara en hel del grejer med dieselbilar som folk väljer att bortse ifrån, känns som det blivit lite av en hype med diesel, jag var själv nära att slå till på en men fastnade tack och lov för en bensinare som jag tror kommer att bli mer ekonomisk över tiden, samt en förbaskat mycket trevligare bil.

MVH
Robert
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Hon har räknat fram och tillbaka och kommit fram till att hon åker billigare med en diesel. Hon kör nästan 2000 mil om året. Samt har bra rabatt på diesel genom jobbet.
Turbo har väl var och varannan bil idag.

El
89
El Toro
320d E91
Inga direkta svar på din fråga, men, jag skulle ha valt den med sportstolar. Den utan i-Drive varkar inte ha sportstolar, och dem är guld värda om man åker långt.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tänk på att dieslarna har partikelfilter som kan behöva bytas och då kan bli kostsamt. Ska väl klara sig minst 20.000 mil. Men ligger bilen på de milen när du ska sälja så blir det kanske en del avdrag på priset. Personligen tycker jag dock att en diesel blir mycket roligare att köra med sitt härliga vrid på låga varv.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Länk

Den då?

Om det är en diesel hon skall ha och det ska gå billigt så varför inte snegla på 320d?

Men helt klart sätt kravet att bilen ska ha sportstolar. Personligen tror jag bilen kommer bli mer lättsåld om den har sportstolarna och så är dom så himla mycket skönare än standardstolarna.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
197 hästars varianten av 325d har inte virvelspjällen så den är ofarlig på den punkten.

Partikelfiltret ska vara av underhållsfri typ och med svensk lågsvavlig diesel verkar de hålla länge. Men visst, nån gång ska det bytas. Behöver inte bli så blodigt dock om du köper filtret på eBay och anlitar en mindre verkstad.

Angående 320d vs 325d så kan de inte jämföras på samma vecka. Ungefär som att välja mjölk istället för champagne. Visst, båda gör dig mindre törstig men det ena är lite mer förfinat än det andra ;) 325d har mycket tystare gång, är starkare på låga varv, vibrationsfri och har ett mycket skönare ljud. Allt till priset av 7-8cl per mil (kolla Spritmonitor.de). Valet är enligt mig självklart.

BIl3 känns dyr i jämförelse med de två första.

-------
//Lövet
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Jo, jag tycker det räcker med en 320 men hon vill ha en med mer knuff i motorn.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag håller med din dotter i det här fallet, 320d är fullt tillräcklig men sexan är klart värd den lilla merkostnaden den innebär. Av de bilar som varit uppe i tråden hittills ger den grå i Trollhättan mig mest habegär, sportstolarna skiljer sig som nämnts en hel del från standardalternativet i positiv bemärkelse och även om Idrive får räknas som "lull-lull" tycker jag detta är mycket mer smidigt och ger en annan lyxkänsla till bilen än det klassiska alternativet.

Med E91 kommer denna med navigator, och även om en portabel GPS fungerar väl upplever jag en inbyggd navigator som smidigare att använda. Förhoppningsvis kommer sportstolar och Idrive även ha en positiv effekt den dagen bilen skall säljas?

//Bjersér
det här med sportstolar är lite fånig diskussion och beror helt hur man är till kroppen. Stolarna är hårda och inte alls lika behagliga som standardstolar. Jag vger 94 kg och är 193 lång och sitter grymt i std-stol.

Samma med M-paket, många haussar det här på forumet. Stötig fjädrig på en bil som i orginal redan har hård fjädring + mer vägljud. Nej som sagt standard har sina fördelar.
Det är framförallt på långfärder man uppskattar lårstödet och tiltfunktionen som sportstolen har. Men därmed inte sagt att alla uppskattar det.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Jag har sportstolar och sportchassie på min E46:a. Jag gillar det skarpt. Vad tror ni om att köpa privat mot hos handlare? Får man garanti på en 5år gammal bil som gått 10000mil?
Den röda hos Biltorget i Borås är lite dyr, men ett klart alternativ. Har även kollat lite i Tyskland men det skiljer bara ca 10000:- så det får nog vara.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om du väljer Blockets Begagnatförsäkring på en privatbil får du bättre skydd än garantier hos en bilfirma. Bara ett tips.

-------
//Lövet
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Uppföljning:; Det blev den Privatimporterade 325:an i Trollhättan. Mycket fin bil med bra utrustning till vettigt pris. Dottern är helnöjd så här långt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.