AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.442

Äntligen M5 ägare med några frågor

Sida 1 av 2
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Tjena allihopa, efter snart 2 månaders letande var jag äntligen och hämtade min M5a E39 igår.
Jag hämtade den i lund igår med 10400 mil på mätaren. Fullständig dokumentation, svensksåld och ja fullutrustad och helt underbar i skick. Det blev verkligen som jag tänkt mig och kostade därför lite mer också.

Allting är strålande med bilen, dock har jag en cd växlare som krånglar lite för mig. Det står nämligt no cd i den och jag har testat med brända och orginala skivor. Vad kan detta tänkas vara? Lasern som helt enkelt lagt av? Smuts? Ja all info är välkommen.

Jag har stora ljudsystemet med navi/tv o dsp i den. Bilen är årsmodell 2001 och som jag förståt det finns det MK1-4. Vilken är då min? Och finns det uppdateringar till dem?
Hoppas ni kan hjälpa mig och glad midsommar
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Får gratulera till Köpet!

jag har varit med om att dom där växlarna har krånglat på samma sätt för mig med i två tidigare bilar.
jag fick plocka isär växlaren och motionera upp den litegrann, har för mig att det var något kugghjul därinne som hade kärvat. sök lite här på autopower så ska det nog finnas några trådar om det då det tycks vara ett ganska vanligt problem med dom där cd-växlarna.

Här har du en bra tråd som förhoppningsvis kan lösa ditt problem: Länk
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Jag hittade faktiakt den tråden efter mycket letande igår precis efter jag skrev mitt inlägg hehe. Ska nog ta tag i det ikväll och återkommer om jag lyckas. Den biten av min tråd kan vi stryka nu. Tack för hjälpen.
Nu till uppdatering av navin? Tacksam hör hjälpen
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

eftersom du har en 2001 så är det tyvärr mk3 cd ifall föregående ägare inte bytt till MK4 DVD

står det DVD på navenheten så har du MK4
eller så går du in i SET o kollar uppe till höger
S W 3-1/xx är MK3
S W 4-1/xx är MK4

gamla pärlan:Länk
nya pärlan:Länk
Bi
3.797
Bianca

Tv modulen du har är analog ifall den inte är bytt till digital
det är plug n play från analog till digital
digital modulen kom jan 2005
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Ok ska kolla upp nu om någon timme vilket det står på den, ska kolla i set. Finns det någon uppdatering på mk3an via skiva?
Plug n play det verkar ju bra, var finns en sådan att köpa? Alt några metoder som oxå funkar?
Tack för hjälpen
Bi
3.797
Bianca

Ebay

från 400 euro upp till ca 699 för en ny,
sen kan du antingen koda bort tv-spärren eller köpa en tv-free kabel
jag rek kodning...de har jag på min
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Ok ska kolla runder lite, möjligt att jag kör bla de som vinterprojeckt till nästa vår/sommar. Kanske pmar dig i framtiden bianca om de går bra för lite mer info.
Vet någon något om uppdaterings skiva?
Bi
3.797
Bianca

Har du Mk3 så rek jag att byta till MK4 DVD
Mk3 är rena rama 80-talet.i klass med commodore 64/amiga 500 grafik...
Mk4 så kan du använda DL kartdvd,3d vy i kartan,modifiera mjukvaran så du får annan splashlogga,lägga till svenska menyer+tal,nattläge osv
med mk3an så kan man bara köra med CD-kartskiva ...
Bi
3.797
Bianca

Eller köpa dynavin som vissa kör med istället..(sök inlägg om detta)
Inget för mig dock!
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Ok ska som sagt kolla upp vad jag har i bilen först, återkommer under kvällen. Har sökt lite på det där dynavin och det gillade jag inte. Jag är lite av en orginal snubbe så jag gillar när allt är så det ser ut som från fabrik.
Bi
3.797
Bianca

Kunde inte sagt det bättre själv:)
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Du köpte nils bil? Långt från den billigaste men en bil som skötts som få andra. En kille som ägnar vintern åt att sitta framför tv och putsa på sitt avgas är en trygg kille att köpa bil av:)
Grattis till ett grymt bra köp.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Det stämmer , tack så mkt och är väldigt nöjd med den. Ska bara förnya lite småsaker och fortsätta putsa hehe
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Marof
Kul att du fick tag i en fin M5!
Hoppas du hade lite nytta av titten på min bil som referens.
Nyfiket frågat: Var skicket på den du köpte i paritet med min?
Välkommen till träffarna på BK på Hisingen, vi kanske syns.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Tack så mycket, och det hjälpte väldigt mycket med det jag fick kollat på din. Det är lite skillnader dock inte jätte mycket. Kommer gärna på några träffar nu i sommar su får gärna säg till när det blir av :)
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Kollat upp det och verkar som jag ligger inne med 3an. Var ute och kollade på cd växlaren som hängt sig och skruvade loss den så nu ligger den och väntar på att bli fixad(antagligen imorgon). Nu till min fråga har sett lite mk4or på ebay, verkar som det bara är plug n play alltså bara själv spelarenheten där bak som man byter eller?
Finns det några till salu här på forumet?
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Nu var cd växlaren fixad. Tog ca 2 timmar och lite pilligt jobb men inte så farligt. Nu till en mk4 enheten. Tror ni det går att få tag i bara själva enheten alltså "dvd spelaren" till en
Mk4? Eller är det massa andra saker som behöver bytas?
Bi
3.797
Bianca

ja,det är bara mk4 "navenheten/dvdspelaren du ska byta......

kolla ebay.de
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Ja efter att ha fixat igång cd växlaren och en planerad rekond så börjar nu prylsuget växa hehe. Har använt navin och skärmen nu flitigt några dagar och ja den känns lite seg ibland. Är det verkligen stor skillnad på 3an och 4an? Och blir det inga komplikationer med telsystemet eller rattstyrningen?
Har faktiskt hittat en mk4a spelare beg och blev sugen på att köpa, men vill först vara säker på att det är värt det.
Bi
3.797
Bianca

inga komplikationer med tel/ratt.,....det e plug n play ....
stor skillnad!avgör själv...:) som att jämföra din m5a med en Lada:)
MK3=CDkarta,80 tals grafik+ klen processor.,..undrar ifall inte ens Iphone har större o snabbare kapacitet än en MK3.
MK4 DVD Dual layer kartdvd,du modda nav os/mjukvaran så du får annan logga,svenska menyer+tal,nattläge osv

kolla på navbilderna och jämför med din....
nuvarande bil:

Länk

gamla bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.