AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
957

E28 kokar...

Ras.mus
Har en 518i från 88 (E28:an) och den kokade idag. Körde bara hem från bian, typ 10 minuter.

Där var vatten i, kollade för 2-3 veckor sen och den har aldrig tappat vatten.

Tänkte mest få tips på vanliga fel för att kunna slippa gå igenom hela systemet...

Kan inte termostaten vara en orsak? Annars är det väl inte omöjligt att det försvunnit vatten, mycket kan hända på 2 veckor.
Ras.mus
Jo, det kan ju va termostaten, var oxå min första tanke. Där e vatten i den för det kokar och har sig. Pyser ut genom nån koppling mellan slang/motor så där är iaf övertryck i systemet.

Hoppades att det kan vara nått som jag slipper montera isär för att fixa, typ nån slang som det ofta blir stopp i osv. Har märkt det med bmw'n att går nått sönder finns oftast inget på skroten eftersom det är en sjuka.. Är ju ganska bra i felsökningssynpunkt!

Alltså vilken ordning man kollar med avseende på hur enkelt det är, kostnad! osv...

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Termostat,kylare,pump. Kolla i den ordningen.
Skulle tro att det är termostaten som hängt sig. Ta in den i köket och värm den i en panna på spisen.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Kolla även så att viskokopplingen inte gett sig med följden att fläkten inte startar, detta torde iofs inte medföra kokning om du inte körde i köer men kan ju vara bra att kolla när du ändå är i farten.

www.malte-racing.com
Ras.mus
Har kollat lite på den nu... Tror inte den kokar längre!

Däremot är det nått värre.

På undersidan av insugsröret går en kylvattenslang in i en metallkoppling som sitter fast i insugsröret. Mellan denna koppling och insuget sitter en vanlig packning och denna läcker! Den sitter med minst en torx-skruv (som jag ser) men den bör ju sitta med fler.

Hur byter jag denna enklast? Måste jag riva ner allt? verkar ju jobbigt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.