|
|
|
|---|---|
|
Vet att de har varit mycket snack om kopplingen på e90 o 91. När jag var in på första 3000 mila servisen påpekade jag att kopplingen högg, en uppdatering gjordes på datorn, blev inte mycket bättre. Var in på 6000 mila servisen påtalade att det blev inte så bra med uppdateringen bilen hugger till o från på kopplingen. Servicerådgivaren sa att han skulle ta kontakt med BMW i Stockholm. Ringde mej efter två dar och sa att dom skulle byta ut hela kopplingen Bad att få titta på dom utbytta delarna såg lite invecklat ut, inga fjädrar i lammelcentret svänghjulet såg verkligen invecklat ut | |
|
Den glädjen vart kortvarig i går började den att hugga lite när jag startade i ett trafikjus med lite motlut. Har kört ca 150 mil efter bytet Pettson |
|
|
Tvålitersdieslarna med manuell låda är extremt känsliga. Är inne på min femte (sjätte om man räknar sambons 116d) och allihop har haft tendenser till huggande koppling ibland. Tror motorupphängningarna bär skulden, de är extremt mjuka för att så lite vibrationer som möjligt ska fortplantas från motorn till karossen. Samtidigt är ju motorn helt "död" under 1200-1400/min, så det är lätt att få "kärringstopp" - jag tror att man därför omedvetet har lite högre varv när man slirar igång, och det frestar på kopplingen i längden. Jag har lärt mig med tiden, att släppa upp kopplingen till dragläget innan jag ger gas - då minimeras slirningen och därmed risken att kopplingen överhettas och hugger. |
|
|
samma problem på många wv också. de hugger om man inte slirar sig iväg över 1500rpm.. värdelöst. men vissa kopplingar verkar klara detta då de gått 30k utan problem och vissa har fått byta urtrampningslager flera gånger på 30k... ett par har fått byta hela kopplingen.. men alla hugger ny som gammal om man inte slirar som sagt.. ska bli kul å få helt nya bilar till hösten å se hur mycket problem de blir me dom... har även hört att många andra märken har samma problem.. BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.