|
|
|
|---|---|
|
Det här är mitt första inlägg här. Har tidigare sökt mina sanningar på STCS. Jag är nämligen i faggorna att byta min Saab 9-5 Areo till en diesel-E61'a, letar lämpliga 530 Xd eller 535 d LCI automat. Sitter idag med en tämligen fullutrustad bil och är därför ganska kräsen i mitt letande. Saaben har snart rullat 16500 mil och jag hade tänkt mig att köpa en BMW med kring 8000 mil på mätaren. Nu har jag hittat en riktigt fin 535 som verkar rätt på alla sätt och vis FÖRUTOM att den rullat 13000 mil. Min fråga till er Bayern-gurus är om det finns NÅGRA fördelar med att köpa en bil med 13000 mil än en med 8000 mil. Finns det någon dyr service som är avklarad däremellan (förutsatt att den är korrekt servad)? Några slitdelar jag bör se upp med på långmilaren? Tycker mig se en tendens att 535'orna ofta rullat ganska långt. Jag tittar bara på svensksålt, så det är inget importerat autobahn-lok. Sorry om jag är luddig, antar att jag mest famlar efter argument. Jag har kanske snöat in på miltalet. Men det känns lite trist att köpa 4 år nyare bil men bara vinna 3500 mil... Jag kör själv ca 2000 mil/år. På väg från Saab till BMW | |
|
Den skall nog inte vara några större problem eller dyrare service i vägen, men kom ihåg att kontrollera bromsarnas skick på en 535d eftersom det är samma doningar som till M5 E6x V10 och även om dom biter något helt otroligt kostar dom också en del att byta. En 535d skall även ha någonstans i trakten av nio liter motorolja, det höjer också räkningen något men i övrigt har E61 service efter behov: Du ser alltså i Idrive hur långt du kan köra till dom olika punkterna, allt från vanlig service till bromsar med mera. Jag ser således inga absoluta fördelar med en bil som rullat 13.000mil, mer än att om bromsarna är bytta sparar du en slant på strax över 10.000:-. Å andra sidan kan en bil som rullat 13.000mil behöva byta bromsar inom ett år medan en som rullat 8000mil har flera år tills byte. Beror på hur man kör också! Jag kan helt klart rekommendera dig att köpa en 535d, BMW´s dieselsexa är en mycket trevlig motor generellt (Sagt av en som ogillar diesel) men 35d har ett betydligt bredare register och "onödigt med kraft i alla lägen" det föredrar jag faktiskt över 530d som trots att den är trevlig har lite mer klassisk dieselkaraktär. Nackdelen är då bromsarna (Bara när dom skall bytas, annars är dem underbara!) och att 35d inte finns med fyrhjulsdrift vilket jag personligen inte ser ett behov av. Förbrukningen upplever jag som densamma på både 30d och 35d, en fyrhjulsdriven 30d bör bli törstigare. Trevlig midsommar och välkommen till Autopower! //Bjersér |
|
fredde 7 |
bjerser:närmre 7 än 9 liter olja. angående bromsarna så tror jag inte att det är samma som m5 e6x..men jag är inte 100% säker..har för mig att m5ans bromsar är hålborrade samt även fetare skivor mm.mm. |
|
8,25 liter olja för att vara exakt. ;-) 13.000 mil är verkligen inget. Jag tar hellre en bil som rullat långt på kort tid, än en bil som rullat kort på lång tid. Det betyder högre oftast medelhastighet och därmed färre driftstimmar, vid varm motor, då den oftast gått längre sträckor. Kör nästan 100 mil i veckan med vår 530dA LCI och den bara går och går. Är på 15k mil nu. Men som sagt bromsar är dyrt på 535dA. Kolla när de sist är bytt. Har en vän som har en 535dA med 36k på mätaren. Den går fortfarande fint. :) |
|
fredde 7 |
Sim: Bytt själv? eller läser du datablad? Köpte 2 femlitare, har ca: hälften kvar i den ena...alltså cirka 7,5liter åtgång. I övrigt så är 535:an ett teknikmonster som vid otur kan bli hur dyrt som helst. Jag hade köpt en så lågmilad som ekonomin tillåtit just för att undvika strul. Bilen är superskön med tanke på kraft och sittkomfort, men saknar en del i körgläde. |
| Du har rätt! 7,7 l är det på 530dA/535dA LCI. Det var min förra E60 530dA från -04 som rymde 8,25 l ! ;-) | |
|
Ni har helt rätt, 7.7L olja skall den ha jag tog 8.25L från minnet, bromsar delas dock mellan 535d, 550i och M5 E6x enligt uppgift. Vår 535d är idag över 17.000mil utan problem, bromsar har bytts men i övrigt känns den fräsch! //Bjersér |
|
fredde 7 |
Länk Länk Det är inte samma/likadana bromsar som ni ser på länkarna. Tror 535d delar bromsar med 550i .. M5 e60 delar nog med M6..... |
|
Ok. Ska kolla hur det är med bromsarna om de är bytta. Nåt annat man bör kolla på en 535 d med 13000 mil på mätaren? Finns det nåt annat som skiljer mycket i drift/ägande mellan en 530d och 535d? Skatt och försäkring har jag koll på. Det är touring jag kollar på. På väg från Saab till BMW |
|
|
Hur stor är skillnaden i pris? Något annat som skiljer sig mellan vagnarna? MVH Robert |
|
|
269' för en MY08 535d @13000 mil, att jämföra med 329' för en MY 09 530Xd @10500 mil. Det är de intressantaste objekten just nu. På väg från Saab till BMW |
|
|
60k att spela med. Vet inte hur väl du behöver en x, men i övrigt verkar inte prestanda och annat skilja så brutalt. Vet inte hur andrahandsvärdet är, men spontant hade jag nog valt 08:an. Ska du ha bilen över tid så känns inte de extra milen så besvärande och kommer nog inte att påverka så mycket när du gör exit. MVH Robert |
|
|
Allt annat lika är det främst åldern som sliter på bilen, inte milen så jag hade kollat prutmånen på xd:n innan jag slagit till på 535:an. Många 535:or är välutrustade och kan vara kul att kolla efter just av den anledningen; prestandamässigt är inte skillnaden så stor med en 530d - även om det finns ivriga påhejare på detta forum som försöker få den att likna en M5:a... ;) Som Sim är lite inne på - långmilare kan vara ett klipp om priset är rätt. Vissa köpare är rädda för en långmilare och då brukar de falla mer i pris än vad som de "borde" göra = möjlighet till klipp! En välskött BMW håller i evighet. ---- BMW CS #6212 |
|
Karl-Hilding |
Köp 8.000 milaren! |
|
Absolut hellre en 8000-milare, om prisskillnaden är rimlig. Men för tillfället är det ont om objekt. Välutrustade 530dA med M-pkt verkar sällsynta. Mer vanligt på 535 med lite längre utrustningslistor vad det verkar, därför jag börjat snegla dit. Sen kanske det är vanligare att dieslarna rullar mer/år än bensinarna som jag är mer van. På väg från Saab till BMW |
|
|
Det blev inte många rätt här och det ber jag om ursäkt för, varken när det gällde bromsar eller oljemängd. Det var dock BMW-verkstaden som sade så, jag vet inte om M5 och 535d/550i kanske delar något när det gäller bromsarna eller vad som menades? När det gäller 30d och 35d vet jag inte om det var mig Narvselius syftade på med sin kommentar ovan men jag skulle aldrig likna en dieselbil med en M5, utan är på tok för förtjust i bensinmotorer för en sådan jämförelse. Jag föredrar dock ändå 35d över dess lillebror men det har inte med prestanda att göra, bägge är mer än tillräckligt kraftfulla, utan endast med motorkaraktären. 35d har (Efter mina upplevelser) mindre av den typiska turbodieselkaraktären men är samtidigt något kvickare, det avgjorde valet för vår del men enklast är om du provkör RhinoTrue. Du kan inte tänka dig en bil med bensinmotor? Om man jämför: 530i skatt 1700:-, förbrukning 10.2L/100km 530Xi skatt 1980:-, förbrukning 11L/100km 530d skatt 4228:-, förbrukning 8.1L/100km 530XD skatt 5090:-, förbrukning 8.7L/100km 535d skatt 4330:-, förbrukning 8.5L/100km *För skojs skull 9-5 Aero skatt 2820:-, förbrukning 10.6L/100km. Då räknat på alla Aero mellan 2000 tills den nya 9-5 kom, jag vet inte vilken du har?* Skatten tagen från en E61 2008 med automatlåda i alla fallen, förbrukningen är uppmätta förbrukningar från Spritmonitor.de och gäller dock för både automat och manuell låda i alla fallen utom för 535d som endast finns med automatlåda. Men i alla fall, en 530i kostar dig 32.000:- i bränsle för skatt under 2000mil med ovanstående förbrukning och en 530d kostar dig 27.000:- under 2000mil. Till det bör ett byte av partikelfilter till diesel räknas in, något som är svårt att räkna med eftersom priser, metoder och miltal vid bytet skiljer sig kraftigt åt men räkna med 1kr/mil. Alltså 2000:-/år, då blir totalkostnaden för en 530d 29.000:- per år i bränsle, skatt och filterbyte vilket bensinmotorn saknar. Hur försäkringen skiljer sig mellan en diesel och en bensinmotor vet jag inte, men det kan faktiskt finnas en skillnad. Nu är detta bara en snabb sammanställning och den är kanske inte helt exakt! Vad jag menar är att det kanske hade varit intressant att leta bland 530i/530Xi också, det kanske är enklare att hitta en bensindriven E61 med lägre miltal? //Bjersér |
|
|
Är bilarna lika gamla så välj den med minst mil. Däremot i valet mellan en äldre bil med mindre bil eller en nyare med mer mil tar jag alltid den nyaste. Ju färre kallstarter och vintrar desto bättre. Mil sliter knappt när man väl rullar. ------- //Lövet |
|
|
Bjerser - nix , det var inte dig jag tänkte på utan var mer än generell iakttagelse jag gjort i diverse trådar. Stort tack för din sammanställning! Kul att någon tar sig tid och gör sådant jobb - en fröjd att läsa. Som petrolhead så är det skönt att det finns några kvar som inte helt glömt bort bensinversionerna av E61:an... ;) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Tack för grym sammanställning Bjersér. Du verkar lik mig i många avseenden. Faktum är att jag sitter på ett sånt researchmaterial inför detta bilbyte att jag knappt vågar visa det för någon. Folk blir ju lite rädd när man plockar fram excelark med siffror på allt från bränsleekonomi till skatt, försäkring och restvärden. Med mina 2000 mil så är det faktiskt ganska hugget som stucket om man väljer 530i, 530d eller 535d. Men börjar man köra lite mer än 2000 så blir skillnaderna större. Mitt beslut att gå över till diesel bygger förutom ekonomi dels på att det rent politiskt idag ser gynnsammare ut att köra diesel än bensin och att det miljömässigt känns mer rätt. Kommer det hända nåt med bränslepriserna så tror jag snarare att dieseln blir biulligare i förhållande till bensinen än tvärtom. Sen är jag medveten om att det på båda punkter finns motargument. Det var de fina bränslesnåla dieselmotorerna som fick mig att börja kika på BMW. Annars älskar jag Saab och bilen jag har idag är grym förutom att åren börjar ta ut sin rätt. När jag provkörde en 530 (en pre-LCI och snik-snik) så tyckte jag visserligen inte den kändes lika rapp som Aeron i acceleration men jag TROR att man blir lite lurad på att den nyare BMW'n är tightare och att dieseln har en helt annan karaktär än en överladdad bensin-4. Komfortsätena och m-chassit har jag ännu inte kunnat testa då den lokala handlaren inte haft nåt inne. Jakten går vidare. På väg från Saab till BMW |
|
|
En viss likhet verkar finnas, bortsett från att jag sällan kommer till skott med Excel utan är snarare benägen att räkna på första bästa papper jag hittar. ;) Det går alltid att diskutera kring bränslen, jag vet inte om jag håller med dig helt om dieselns utveckling däremot så kan jag tänka mig att dieselsexan trots allt är rätt motor för dig. Kommer du från en SAAB Turbo är nog dieselmotorn med gott om kraft i mellanregistret mer rätt och mer lik SAAB-motorn än en varvvillig bensinsexa är. E61 lurar föraren en hel del, det känns aldrig som om bilen varken går fort eller accelererar kraftigt utan 5-serie är en riktig körkortstjuv på det viset! //Bjersér |
|
|
Om vi vänder på det hela så här då? Vad skulle ni säga är ett bra pris på en välutrustad 2008 530/535d Touring som gått 8000 mil? Och hur mycket är de extra 5000 milen värda i köppris, alltså vad kan man räkna för samma bil på 13000 mil? Köper jag av handlare så handlar det om kontantaffär utan inbyte, vilket ju inte ger nån effekt vid privatköp förstås. Priserna på blocket spretar ganska rejält tycker jag och jag har dålig koll. På väg från Saab till BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.