AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.757

Alternativa dimentioner E61 225/50/17 ?

Visa användare
54
Quix
523i Touring -07
Hej

Just nu har jag 225/50/17 (Michelin Primacy HP) på min E61´a. Måste bytas snarast. Det lär bli Michlin Primacy 3 denna gången såvidare jag blir ej övertalad till annat.

Då jag är ute efter mer komfort undrar jag ifall det vore dax att byta dimension till en mer behagligare. Är helt enkelt ute efter att slippa känna mindre hål och dylikt på vägarna. Kommer att bila ner till Polen nästa år där vägarna har tendenser att vara, ja well bisarrt dåliga. Vill inte dö av alla hårda påstötningar.

Någon som kanske har 225/55/17 som kan ge lite feedback på E61´an? Eller annan dimension på just 17´?

Tackar ödmjukast för all hjälp

Preaparatus Supervivet
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Om du är ute efter komfort skall du glömma Michelin. Primacy serien är rejält mycket hårdare och bullrigare än dom flesta andra däck jag kört. (däremot verkar deras "sportdäck" vara mjukare än konkurenternas)

Jag skulle satsa på Continental Premium Contact 2 (finns i i både 225/50-17 och 225/55-17)
Tystaste och mjukaste däcken jag har kört, rullar även lätt.

Och sen det viktigaste, kör inte med för högt tryck, det sabbar även det mest komfortabla däcket. Lågprofildäck behöver inte massa tryck som många verkar tro
Min S600 skulle ha 2,0 resp 2,2 i sina 245/45-18 resp 265/40-18 och det fungerade utmärkt utan konstiga slitningar.

Quix: Du har inte funderat på att byta till 16"? 225/55-16 lär ge bättre komfort.
Visa användare
54
Quix
523i Touring -07
@ Tor
Ska kolla upp Continental, låter bra mycket bättre än Michelin i daxläget.Angående däcktryck så har jag experimenterat mig fram till lägre värden som gav lite mer mjukhet. En annan på forumet tipsade om Goodyear Exellence. Någonting som du kan reflektera över?

@ Chris87
Tanken har slagit mig att gå ner till 16" för att offra lite av utseendet på bilen generellt. Vill man ha komfort så får man offra lite. Det som hindrar mig från att byte ner till 16 är att jag har snygga 17" fälgar på. Vilket innebär att då skulle jag förutom inhandla däck även inhandla fälgar.

Men vad tror ni? Skulle 225/55/17 ge mig mer komfort?

Preaparatus Supervivet
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror att rullomkretsen blir lite för stor då, lite beroende på hur breda dina fälgar är så skulle eventuellt 215/55/R17 kanske funka.

Men annars skulle 205/60/R16 eller eventuellt 215/60/R16 ge ännu mer komfort.

Mvh
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Du kan lugnt köra på 225/55-17 och få lite mer komfort, skiljer bara 3,4% i rullomkrets jämfört med 50 profil.

215/60-17 skulle ju också funka om du inte har hysteriskt breda fälgar. Lite smalare däck gör en hel del på buller, spårighet, rullmotstånd mm mm.

Här finns en däckberäknare så du kan labba med dimmentioner:
Länk
Visa användare
54
Quix
523i Touring -07
Enligt regbeviset så skall jag ha 225/55/16, och baserat på den däckräknaren du linkade till Tor så kommer 225/55/17 ge mig 25mm mer höjdskillnad dvs 3,9% mot original. Så säkert med tanke på besiktning etc. Jag kommer att stanna på den dimensionen, lite mer komfort utan att offra körglädjen, får labba med däcktryck

Har kollat av olika tester och andra forum och även dom hyllar Continental PC2. I skrivandes stund så ser jag att Continental har PC5 ute, så det lär landa på dess. Kommer säkerligen beställa in denna veckan.

Preaparatus Supervivet
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Det kommer nog att bli kanonbra!

Jasså släpper Conti nytt PC? Det har jag missat.
Visa användare
54
Quix
523i Touring -07
Jupp.
Det enda som är svårt är att hitta recensioner på så nya däck. Svårt att avgöra på väldigt få recensioner gjorda av användare. Till skillnad från Continental PC2 etc.

Preaparatus Supervivet
Visa användare
54
Quix
523i Touring -07
Uppdatering

Satsade på Continental Premium 5, Men tyvärr finns det inga med mina önskade dimensioner. Ringde även till Däckonline för att kolla. Niet var svaret. Tråkigt. Men så blev det ändå ett par nya däck Michelin Primacy 3 på 2225/50/17. Ja jag valde att stanna där och chansa. Har kört däcken nu i en vecka och har bara bra saker att säga. Speciellt när det regnade som fan här nere i Skåne. Och komforten blev bättre till min glädje. Tyvärr hade däckfirman pumpat in 2,7Bar i samtliga och säger att det är standard för alla 17", hmmm visst. gick på 2,1 fram och 2,6 bak, så som BMW rekommenderar. Funkar bra och jag är ännu nöjd.

Preaparatus Supervivet
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle ha minst 2,4 bar fram även om komforten blir något lidande. BMW tillverkar inga däck och har inte så stort intresse av att du ska få lång livslängd på dina däck, däremot vill BMW att du ska uppleva hur komfortabla deras bilar är.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.