AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.516

E39 koppling igen...

ke
376
keihin
525d Touring -07
Var precis och provkörde en 523 Touring -97, 29000 mil.
Körde 70km/h på 4an, gav full gas och snabbtrampade kopplingen.
Då upplever jag att den slirar nåt fruktansvärt. Kopplingens dragläge ligger även onormalt högt upp.
Visst känns det som att själva koppligen är slut?
Någon som mellan tummen och pekfingret vet vad det brukar kosta att byta koppling på bilverkstad?

Tack på förhand!
ke
376
keihin
525d Touring -07
Jag menar, fel på kopplingsventilen (cdv?) visar sig väl vid "rödljusstart" och inte genom att du kan slira lös koppligen på 4an med en "liten" 170-hästare.
Låter som kopplingen ät sliten ja. CDV brukar ge ryck vid start och visar sig så att det är svårt att hitta dragläge.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kostnaden på kopplingsbyte beror på vilken verkstad du ska/funderar på att anlita..

Men mellan "tummen o pekfingret" skulle jag gissa att en auktoriserad BMW verkstad vill ha ca 7000kr och en fristående ca 5000kr(inkl delar o arbete såklart).

Mvh Janne.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Dragläget skall inte ändra på sig iom att det är självjusterande hydraulisk koppling, men det ligger rätt högt upp även med frisk koppling. Typ så att man upplever att den börja koppla ur när man nuddar pedalen nästan. Detta är alltså inget fel.

Om du hade full gas så att motorn faktiskt hann varva upp en del när du kickande kopplingen kanske du lyckades framkalla slir trots att kopplingen inte är kass. Detta eftersom dragläget som du säger ligger högt upp, kickar du pedalen helt i golvet och tillbaka är den trots allt urkopplad "lång" tid i om du har gaspedalen i botten hela tiden. Om motorn hinner varva upp en hel del kan CDV-effekten göra att du upplever slir. Prova att bara kicka till kopplingen, inte trycka den i botten eftersom den kopplar ur så tidigt.

ke
376
keihin
525d Touring -07
Tack för svaren, den saknade även vinterdäck så det blir ju en "smäll" på runt 10 tusen redan innan man hittat dolda överraskningar...så vi får väl se.
Tyvärr så började motorlampan i mitt inbyte (9-5 aero) lysa när säljaren provkörde också, men har nu slocknat utan något ingrepp från min sida...
Det måste ju vara ett tecken, att det helt enkelt inte var meningen
Ska åka å kika på en 520iA imorgon.. :)
ke
376
keihin
525d Touring -07
Just varit å kollat/provat 520iA Touring M-Sport -02.
Mycket välvårdad bil, kändes riktigt bra. Superfin i karossen, allt fungerande som det skulle MEN...
1. Lite kexigt runt gummipluggarna i golvet rakt under förarstol. I övrigt hitta jag inte ens en bubbla under lacken på bakluckan!!
2. Behållare intill oljefiltret. Står ATF på burken men är väl till servon antar jag. Alldeles kladdig/degig (dammblandad olja), i övrigt rent å fint under huven.

FAN också, jag som trodde jag hittat "rätt" till vettigt pris också... Smårost i golv går ju åtgärda, men man vet ju inte hur mycket det finns som man inte ser!
Ska kolla vad som går göra på priset men letar nog vidare under tiden ändå...
ma
7.450
marin849
Ytrost i golvskarvar är ju standard på alla bilar som körs i nordiskt klimat. Kexet på så sätt att det är hål gillas dock inte givetvis.
Köp ety nytt lock eller ev även behållare då så det blir tätt! Sånt småkrafs är inget att bry sig om. Eller är servon paj tror du?
ke
376
keihin
525d Touring -07
Ytrost hade jag inte brytt mig om, men hade jag fortsatt trycka så hade nog fingret gått genom.
Det var lite låg nivå i behållaren men servon funkade bra och "skrek" inte så det är väl ett litet läkage "bara".

ma
7.450
marin849
Förresten, när jag tänker efter, det sitter ju plastsköldar under framstolarnan? Bara pluggarna bak man ser.
ke
376
keihin
525d Touring -07
ja det kanske var aningen längre bak, ungefär i skarven mellan fram o. bakdörr...det var ingen plast iaf...syntes att "skinnet" (rostskyddet) hängde lite så jag kände efter och rostigt var det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.