AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.011

byta mätarhus 530i E34 Vad måste stämma för att kunna byta

Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Tänker beställa en beg mätarhus och jag undrar vad som gäller för att det ska passa hur blir det med miltal osv när man byter ? har hittat en hastighetsmätare som stämmer förutom en sak och det står AEND.STAND 20 på det! och på mitt står det AEND.STAND 22 vad står detta för ? på överstättningen jag fått fram blir det :förändringen var: spelar detta någon roll för om det passar eller inte ? tacksam för svar

Bmws org nr - 83592179 -stämmer
VDO- 993558184 -stämmer
program version -0.97-stämmer
AEND.STAND- 22 stämmer ej! på mitt AEND.STAND 20
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
AEND.STAND är bara olika interna revisioner - finns massor av olika och ingenting du ska haka upp dig på.

Följande saker ska du kolla
* att mätarhuset är av standardmodellen med LCD display (och inte den enklare som finns i 518i, 520i och dieselmodellerna)
* att mätarna har samma gradering (hastigheten bör vara 260km/h på din, tankmätaren borde vara graderad till 80 liter men tar man från E32 så kan man få 90 liter gradering, varvräknare bör vara graderad till 7000 rpm men tar du från en diesel så blir ju lite knasigt)
* du måste flytta över din nuvarande kodplugg (där lagras alla skalfaktorer, milantal och massa annat) till det nya instrumenthuset - detta går alldeles utmärkt om ditt nya instrumenthus är av generation II (vit baksida) eller III (ljusblå baksida) - då är det bara att flytta över kodpluggen
* titta gärna vilka varningslampor som ditt nuvarande instrumenthus har och försäkra dig att det nya instrumenthuset har dessa också
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Hejsan men underbart tackar för svaret i forumet och här

har kollat på den jag tänkte köpa på bildelsbasen och den är från en 525i år -92
har 80L på tanken och 260km/h på hastighetsmätarn det enda jag blir osäker på är om det tilltänkta instrumenthuset är utrustat med airbag för det var ju en -92a vart ju standard -93 det får jag skriva och fråga men får väl vänta på svar tills på måndag ! det är väl i så fall den enda som kan sätta stopp om bilen som huset satt i inte var utrustad med airbag! tack så mycket för dina svar ovärdeliga för mej ang detta

Mvh Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.