|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E39 som jag nyss bytt stötdämpare efter att ha kört ett tag med en dämpare som var helt slut. Efter bytet upplever jag bilen struttig/stötig och funderar nu på tänkbara orsaker till detta. Däcken som sitter på är nere på slitagevarnarna och en fundering är om det kan vara så att den dämpare som var helt slut har resulterat i att däcket slitits snett eller på något sätt tagit skada och detta är orsaken till struttigheten, att däcket helt enkelt inte längre är helt runt... Jag har inte gjort någon framvagnsinställning efter bytet och funderar om eventuella felinställningar kan orsaka denna struttighet? Stötdämparna som inhandlades var av billigare sort, men dämpningen "känns" bra och jämn mellan de båda sidorna. Tacksam för svar kring detta | |
|
Det kan inte vara så att det är glapp någonstans i framvagnen, men att det inte märktes då dämparna var kass? /Mats J |
|
|
Hur menar du att dämpningen känns bra? Det är ju dämpningen som ger stötighet. |
|
|
jo, jag menar bara att om jag trycker ner på skärmarna och gungar bilen så känns det varken stumt eller odämpat. Det känns som det brukar kännas och inte heller olika mellan sidorna. Undrar egentligen mest om en felaktig framvagnsinställning kan ge stötighet. |
|
|
Det är väldigt svårt att avgöra på det sättet, dämpningen är ju proportionerlig till hur fort man trycker ner, och detta hastighetsberoende är olika för olika dämpare. "Alla" dämpare är mjuka om man trycker sakta, men väldigt olika när de trycks in fort (det är ju det som är vitsen med olika sorters dänpare), t.e.x. att man kör över en skarv i vägen. |
|
| Har du kört länge med en helt slut dämpare så är risken stor att däcket på det hjulet slitits ojämnt och det är det som nu känns i bilen , prova att montera på reservhjulet istället på den positionen där dämparen var slut och testa om det försvinner. | |
|
Ett ojämnt slitet däck på en i övrigt frisk bil skall normal kännas som vibrationer och/eller oljud? Inte stötig/struttig gång? Fast det beror förstås på vad man menar med orden. |
|
| Problemet är löst. Jag tog lös däcket och upptäckte vid närmare koll en inbuktning i sida på däcket. Stommen har fått någon skada och vid byte till reservhjulet så försvann struttigheten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.