AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.302

Kan man släcka / ta bort MIL?

Hej,

Jag jobbar vidare med min nya glidare och har ett "problem" som är motsatt det som de flesta har med sin MIL...

Jag får återkommande OBDII felkoder på två syre-sensorer (P0130, P0150). Det är inte säkert att felkoderna registreras vid varje kör-cykel, för efter kortare körningar (20 km) finns det inga.

MIL skall ju tändas vid sådana fel, ibland visserligen först efter det att ett antal likadana koder registrerats i bilens minne. Men hittills har den inte tänts någon gång alls, inte ens när jag hämtade bilen med ett halvdött systembatteri (som redan det indirekt kan ge olika felkoder).
MIL hör ju till de kontrollampor som *inte* kontrolltänds en kort stund när man slår på tändningen, så hur kan man kolla funktionen?

Alltså till min fråga: kan någon ha trixat med MIL? Går det verkligen att bara ta bort lampan utan att det märks av systemet?

/Lennart
HA
18
HASSE1969
740iA, VOLVO 940 TURBO, VOLVO AMAZON 1966
Hej, jag tror att eurpeiska e38or inte har den inkopplad, fungerar inte alltså. har läst här på forumet att det går att koppla in den på något vis, den har aldrig tänts för mig, i USA däremot är det nog lag på att den fungerar.mvh Hasse
Tack för ditt svar, Hasse1969!

Det kan mycket väl vara en förklaring. Men i (den svenska) instruktionsboken nämns/visas faktiskt lampan. Jag stördes i början av att den inte tändes en kort stund, när jag slog på tändningen, men kunde sedan läsa mig till att just denna lampa inte skall göra det. Så då var jag ju lugn. Tills jag hittade dessa felkoder.

Härliga bilar, de här! :-)

/Lennart
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vad är MIL?
Malfunction Indicator Light, Mao "motorlampan".
@HASSE1969: Jag tänker långsamt, också... Du har ju en 99:a. Är den utan MIL?
Min bil är byggd 98-09. Ett senare bygge kan i o f s ha andra förutsättningar, men ditt svar skulle ju åtminstone räta ut frågetecknet halvvägs eller lite till.

/Lennart
Avrundar själv denna gamla tråd.

Bilen tycks faktiskt inte ha någon motorlampa inkopplad. Nu har den gått igenom fyra besiktningar utan att det kommit något påpekande.

Googlade för skojs skull nyss och hittade denna fråga + svar på en Expressen-sida från maj -2015:

"Tvåa på motorlampa?
Hej, ska besiktiga bilen i slutet av månaden men motorlampan lyser och har gjort det sen förra ägaren. Men bilen går som den ska men då är frågan: blir det en tvåa?
/Robert

MORGAN: Det beror på när din bil är tagen i bruk. Varningslampan för motorelektronik kontrolleras på bilar som omfattas av krav på kontroll av omborddiagnossystem (OBD). Det gäller bilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare enligt en särskild kravlista. Mitt råd är att du låter en verkstad undersöka varför varningslampan för motorelektroniken lyser. Både för miljöns skull och för att bilens motor riskerar att skadas och dessutom är det vanligt att bränsleförbrukningen ökar när lampan lyser."

Case closed. :-)

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tummen upp för återkoppling! :-)

Fast angående motorlampan så hade du bara behövt surfa omrking någon minut här på forumet så hade jag gett samma svar :-)
Länk

BTW, de har nu ändrat reglerna och det är inte längre "tagen i bruk" som används för att avgöra detta utan det är numera begreppet "årsmodell" som gäller.
Jag har börjat kolla mina startade trådar efter att ha blivit påmind av Länk
för att se status på dem.
I många fall har jag letat fram svaren själv och därmed kanske lättare glömt att återkoppla.

När det gäller svaret på min MIL-undring, tänkte jag inte så långt - eller så nära - som att söka här på AP i nuvarande läge.

Jag fick ju inledningsvis en 90%-ig bekräftelse av HASSE1969 ungefär 18 månader innan du, bmw-slangen, kom med din förträffliga utredning här. :)

Men fortfarande kan jag undra lite, varför min svenska instruktionsbok tar upp MIL, om den inte finns i bilen. Får nog ta en ny titt vid tillfälle, om uppgiften är försedd med en asterisk, innebärande "finns bara på bilar med ...".

/Lennart

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har också försökt se över mina trådar då man efter en längre tid började inse värdet för andra.

Den här uppdateringen (vissa kallar det trådlyft) av mig själv är ganska maffig - strax under 10 år :-)
Länk

Jo, om jag kommer ihåg rätt (nu tänker jag främst E32/E34-generationer) så fanns MIL endast på vissa marknader (tex USA där kraven var strängare). Precis det som HASSE1969 var inne på.

Helt rätt, en asterik i manualen brukar betyda extrautrustning/finns inte på alla modeller/finns inte på alla marknader eller något i den stilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.