AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.015

735 -89. Motorn tvärdog under körning. Tips på felsökning?

Be
2
Berlione
735iALK -89
Min bil dog igår på vägen hem från besiktningen, den bara slog av och motorn stannade som en blixt från klar himmel. Efter det startar den inte, startmotorn går och motorn snurrar men det är inte ett liv i den. om jag nöter länge på startmotorn (1min) så hostar den igång i en sekund sen är den lika död igen. Skulle jag gissa så är det nån el som dött till något eftersom det hände så plötsligt, typ till bränslepump eller nåt. Men hur ska jag felsöka?
om någon har nåt tips på vad det kan va för fel eller hur jag metodiskt kan felsöka detta så är jag mycket tacksam.
//Bertil
Hej,

Bränslepumpen är ett hett tips. Om du har kollat säkringar och sånt. lossa kontakten vid pumpen och koppla in en voltmeter på de stift som går till själva pumpen (det sitter stift till den ena bränslemätaren i samma kontakt). Prova att starta. Under några sekunder går det fram spänning till pumpen, sedan bryter systemet, om motorn inte startar, för att inte flöda motorn (och skada katalysatorerna). Får du spänning en stund där, kolla att sätta direktström på pumpen. Surrar den? Om ja, blir det till att leta vidare efter något annat fel.
Men en sådan plötslig tvärdöd kan mycket väl bero på pumpen. Jag råkade själv ut för det, helt utan förvarning. Vid startförsök hostade motorn till, kunde till och med gå en sekund på tomgång men dog strax igen. Det kändes lite som bränslebrist, så jag började med ovan nämnda procedur. Det var pumpen, ett inte helt ovanligt fel.

/Lennart
Be
2
Berlione
735iALK -89
Tack för tipset! Hann dock inte så långt. Upptäckte när jag började kolla att vacumslangen till bränsletrycksregulatorn hade gått sönder så jag fixade det och provade starta och då gick den som den skulle. Så där hade jag tur!
//Bertil
Skönt att det löste sig.

Och tack för återkopplingen! Önskarjag att fler kunde kosta på sig...

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.