|
|
|
|---|---|
|
Gokväll kära vänner! Ha-ha Jag vet att denna frågan kan vara lite knepig men jag undrar faktiskt om ni vet hur man kan köra en v8 så snålast som möjligt? Jag personligen tycker att den dricker mycket, och ja! Man måste vara medveten om sitt köp det är klart! Men ibland vill man helst köra ekonomiskt men känns som det är lite svårt för mig att köra ekonomiskt med en 3L v8 Automat. Tänkte till exempel att åka till Malmö i från Kalmar på 80L Tank och så snålt som möjligt så att man har lite soppa över. Men det känns så irriterande att man har Automat för den måste just dra så mycket.. Så jag undrar om ni har några knep, tips på hur man kan köra snålt en automat v8? Kan man inte göra någon ändring i motorn så den drar mindre? Är inte direkt någon bilnisse sådär.. men men värt att fråga! Hellre ställa en dum fråga, än att vara dum o aldrig få reda på de man vill, eller va man säger! Haha | |
|
Det bästa är att ligga runt motorvägsfart på raka vägar då går lockupen i automaten i och den drar mindre. Undvik att bromsa i den mån det går, rulla istället. Men det är svårt att köra snålt med automat hur man än gör det, speciellt de lite äldre automaterna. En service av motorn kan nog dra ner förbrukningen en aning. Nya stift, nytt luftfilter, olja osv. |
|
| Jag tycker inte de drar så mycket om man jämför med andra bilar, speciellt inte landsvägskörning. Min snittar på 0,87 liter milen på långturer. Sedan är det ju sunt förnuft som gäller. Gasa måttligt, kör inte ryckigt, håll jämn fart osv. | |
|
Långkörning är V8:orna med automat riktigt snålvargar men i stan är det en annan visa. Jag har legat på ca 1,5-1,8 liter/mil blandad körning med mina V8:or. M5:an gick dock inte köra billigt på långkörning. Under litern så krävdes hastigheter under 70 km/h Mvh Chrille |
|
|
ha en lätt högerfot i alla situationer och hitta hastigheten där den drar som minst och försök ligga därikring. jag kör lätt min V12a automat på under litern landsväg/motorväg t.ex., med farthållare höjs förbrukningen med minst 10% //David Mitt åkdon: Länk |
|
|
Är tacksam för svar! Nej egentligen drar inte den v8:an mycket om man jämför med andra. Fast den kan bli törstig om man gasar på, tro mig de e något jag vet för själv hann man aldrig komma fram till bensinstationen med reserv..:P :P :P.. Men men, ska försöka köra med så jämn hastighet som möjligt. Fast ska man lita sig på den lille "bensinmätaren" under varvtalen i bmw? För jag saknar en färddator i min -93:a och det känns inte så roligt utan färddator.. Jens, För underbar bil !!!! Mvh boys! |
|
Niklasss |
min v8 drar ca 1,2-1,3 blandad körning (landsväg , stad, tätort) och det går inte att göra mycket åt mer än sunt förnuft, såsom att släppa på gasen extra tidigt och rulla fram till rödlysena istället för att gasa fram till dom. ren motorvägskörning i human hastighet (under 150-160) så ligger jag på ca 0,95 och vid ännu lägre hastighet, runt 100 så ligger jag på 0,85. men mitt tipps är, kör allmänt lugnt, inga kickdowns, det drar soppa. använd cruise control vid hyffsat plan terräng, vid mycket backar så gasar du själv! |
|
"Gör inga kickdowns" haha, ja en förutsättning för att köra billigt är ju att inte ha full gas :D Det ända du kan göra förutom att köra lugnt är som någon skrev att unvik att röra bromsen, för när du kör det så lägger den ur lockupen direkt och det medför en aning förhöjd förbrukning (just då). Sen kan du ju testa lite olika hastigheter. Min 540 gick bränsleeffektivast i 90-100 har jag för mig. |
|
|
Smala däck med lågt rullmotstånd, 16-tums fälgar. Stora hjul med breda däck drar generellr mer soppa. Samma här: min 540 drar minst kring 90-100 - mindre än i 50, sedan ökar förbrukning upp till ca 130-140 där den paradocalt nog blir låg igen. Jag vet inte vad detta beror på, Luftmotstånd ökar ju med hastigheten, rullmotståndet kanske sjunker? Något med motorns/automatens rörliga massa? Det är mer komplicerat än ökat luftmotstånd i högre fart i varje fall. |
|
| Min bruxis (Passat -96) drog ca 0,83 Sthlm-Skåne i "raskt tempo" dvs kring 130-140 på mätaren konstant, däcken var 185/65/15. Med nya vinterdäck 195/55/16 så drog den ca 0.85 på samma sträcka med mätarfarter kring 125km/h. Med nya sommardäcken 205/45/17 så ville den ha ca 0,93 när jag körde kring 130-140 mätarfart. På vägen hem testade jag att ligga ganska exakt i 110 mest hela vägen o då landade den på 0,78...Så det gäller att hitta en hastighet där den är som effektivast, i regel brukar detta ligga nånstans kring det varvtal där vridmomentet är som bäst, vilket stämmer bra på min bil, har ca 3100 rpm i 110 o har för mig att vridmomentstoppen ligger just kring 3000. I 140km/h varvar spisen ca 4000 rpm, en bra bit mer än där vridet är som bäst | |
| Jag har 18Tums 235 däck runt om! | |
| Man e lite fel ute om man bryr sig i soppaförbrukningen o åker o fiskör me en v8. e ju lite som o ha en tiger i bur. en del menar att de e gött o ha kraften när den behövs.men seriöst så tror ja man klarar sig me en mindre motor.däremot de som kör v8 o inte bryr sig i förbrukningen o bara njuter ni e sanna hjältar ni ;) min personliga åsikt så hetsa inte upp er nu | |
| Ron: Jag har ju v8:a för att jag älskar v8:or samt så vill jag ha den kraften. Personligen känner jag att den ger mig för lite kraft Därför ska jag byta till en 850 e31! O jag klagar inte på förbrukningen! Jag ville bara berätta att ibland vill man köra lugnt och tänka på "ekonomin" då o då.. ;) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Malmö - kalmar på 80 l borde du nog klara hur du än kör :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
ok ber om ursäkt kanske inte läste igenom helt innan ja skrev. va inte menat illa |
|
|
Hej! Hmmm V8 4L kör jag på 0,89L/mil landsväg senast enligt datorn. Lungn körning självklart. Bara Min Wagn! |
|
| Jag har legat på 1.02-1.06 dom senaste tankningarna.Blandad körning med kanske 30% stadskörning.Inte illa pinkat för en 2 tons panzerwagen.Då ligger jag inte o fiser heller. | |
|
Min 740 drar 1,2-1,3 blandat, men visst man man komma ner en bra bit under litern om man "snålkör" Dom få gånger jag testat snålköra har jag iaf upptäckt att man får gasa på rätt bra när man skall accelerera, inte våldsamt men inte toksmyga iväg, gasa på så lådan växlar vid typ 2500 rpm eller nåt så man kommer upp i fart och kan släppa av på gasen. Fick ner den till 0,86 l/mil sist jag lugnkörde på landsväg med 50/70/90 hastighetsbegränsning. BMW´s farthållare är dock dåliga på att spara bränsle i lägre hastigheter då det i princip görs kickdown när hastigheten avviker 1 km/h, uppe i fart över 100km/h lugnar det ner sig lite och det går att använda farthållaren utan att bli knäpp. Sjukt dålig styrning på farthållaren, där är Merca ljusår bättre, alla benzar jag har haft har gått utmärkt att köra på farthållare från 30 km/h (där det först går att koppla in) |
|
|
Har själv haft en 530ia e34 och måste säga att den var den billigaste v8 någonsin. Om jag inte mins fel så låg jag blandat körning på runt 1 liter och llångkörning på ca 0,8 kanske t o m under det. Men gäller det bara lugn stadskörning så kunde man räkna med 1,5l. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Allt beror på hur du kör ;) I stan är de ingen perfekt snål bil ;) men kör du landsväg så är de en redigt snål bil, men eftersom du bor i stan så blir de svårt för dej att köra snålt med den tyvärr, om du nu inte ska ut på landet och hämta massa guz ;) haha :) En BMW v8a drar lika mycket bensin som du gasar ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.